Investeren tijdens een recessie

5 redenen waarom anticyclisch werven verstandig is

Anticyclisch werven en investeren in recruitment

Deze maand deelde het CBS bericht dat de Nederlandse economie ook in het tweede kwartaal van dit jaar is gekrompen ten opzichte van het kwartaal ervoor. Daarmee zitten we officieel in een recessie. Echt wat merken van deze recessie doen we (nog) niet. De arbeidsmarkt blijft onverminderd krap en van massafaillissementen is geen sprake. Gelukkig maar!

Desondanks is het interessant voorbereid te zijn op mindere tijden. Waar doe je goed aan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Bezuinigen of juist investeren?

John Maynard Keynes

Als we de opvattingen van econoom John Maynard Keynes (Keynesiaanse model) volgen dan is investeren tijdens een recessie een slimme zet. Het Keynesiaanse model is een overheidsmodel gebaseerd op anticyclisch conjunctuurbeleid. Met andere woorden: in tijden van laagconjunctuur moeten de investeringen omhoog. Nu is een overheidsmodel natuurlijk niet 1 op 1 te kopiëren naar het bedrijfsleven. Maar investeren in mindere tijden is hoe dan ook verstandig, ook op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Hieronder vind je vijf redenen waarom.

Handleiding latent werkzoekenden
Hoe genereer je 30% meer sollicitanten met leadgeneratie, download de handleiding
Handleiding onboarding
Anticyclisch werven en je werknemers op de juiste manier onboarden? Download onze handleiding!

5 redenen waarom anticyclisch werven en investeren verstandig is

 

1. Voordeliger inkopen

Een lesje ‘vraag en aanbod’ leert ons dat in economisch mindere tijden de vraag naar producten en diensten minder is, waardoor de prijzen lager liggen. Kosten voor advertenties, zowel on- als offline, het bouwen van je werken-bij site, maar ook salarissen liggen lager. Anticyclisch werven en investeren loont!

2. Jezelf onderscheiden

De concurrentie op de arbeidsmarkt is moordend en dat maakt het behoorlijk moeilijk om jezelf te onderscheiden. In mindere tijden is dit een ander verhaal en is de kans om op te vallen groter. Juist nu campagne voeren en actief werven is dan ook een verstandige zet. Daarnaast straalt werven vertrouwen uit. Het is een teken dat het goed gaat met de organisatie en dat heeft ook weer een positief effect op potentiële klanten.

3. Sneller opschalen

De coronacrisis leerde ons dat opschalen ná een crisis voor sommige organisaties een behoorlijke kluif bleek. Met name Schiphol had hier grote problemen mee. Door anticyclisch te werven kan sneller en makkelijker opgeschaald worden. Dat is goed voor het rendement, maar ook voor het marktaandeel en de klanttevredenheid. Jij bent immers in staat wél op de vraag van de markt in te spelen.

4. Onboarding

Onboarding blijft een ondergewaardeerd onderdeel van recruitment en HR. Nieuwe collega’s op een juiste manier opvangen en inwerken is essentieel voor het behoud van deze nieuwe werknemers. Maar ook om te zorgen dat ze sneller up & running zijn. In economisch mindere tijden ligt de werkdruk lager en dat geeft een organisatie (collega’s) de tijd en ruimte om nieuwe werknemers goed in te werken. Iets wat zich uitbetaalt als de economie weer aantrekt.

5. Opbouwen van een database

De afgelopen tijd is de respons op wervingsactiviteiten soms bedroevend laag. Frustrerend voor recruiters en organisaties die hier veel tijd, energie en geld insteken. In mindere tijden zal de respons echter vele malen hoger liggen en dat maakt het de juiste tijd om te werken aan je database/netwerk. In eerste instantie zal je de opgedane contacten niet direct een vacature kunnen bieden, maar op een later moment wellicht wel. Belangrijk is het dan ook om naast het opbouwen van je database, deze ook goed te onderhouden. Laat regelmatig wat van je horen, deel nieuwtjes en kennis en wees eerlijk wat ze kunnen verwachten. Als de economie aantrekt is een goed onderhouden database goud waard!