Wat het jou kan brengen

Employee Generated Content

Wat is employee generated content?

Employee generated content (EGC) is content gemaakt door huidige, voormalige of toekomstige werknemers. Content welke een authentiek beeld geeft van het werken bij jouw organisatie.

Zo is een LinkedIn post van recent gestarte collega een mooi voorbeeld van employee generated content:

Wat brengt employee generated content voor jouw organisatie?

Je medewerkers zijn goud waard voor je organisatie en kunnen een belangrijke rol spelen in je communicatie. Het netwerk van medewerkers gebruiken draagt bij aan je merkbekendheid, maar ook aan de geloofwaardigheid en authenticiteit van je employer brand. Het versterkt dus je eigen communicatie.

5 tips om EGC te implementeren in jouw organisatie

  1. Moedig jouw medewerkers aan om content te ontwikkelen, laat medewerkers weten dat het wordt gewaardeerd en faciliteer hier ook in door dit kenbaar te maken, bijvoorbeeld door het in het inwerktraject te benoemen.
  2. Stimuleer medewerkers door sociale media trainingen te geven om ze te helpen bij het creëren van kwalitatieve content.
  3. Bemoei je als organisatie niet teveel met de content van medewerkers. Laat de creativiteit over aan henzelf.
  4. Geef medewerkers erkenning voor het delen van content. Je kan eventueel zelfs een vorm van beloning tegenover EGC kunnen zetten.
  5. Hergebruik gemaakte content van jouw medewerkers in andere vormen. Bijvoorbeeld door foto’s die zij maken in een video te stoppen. Zo hoef je niet elke keer nieuwe content aan jouw medewerkers te vragen. Scheelt tijd en daarnaast wordt dit ook gewaardeerd door de collega’s die de content hebben gemaakt.

Praktijkvoorbeeld Cisco

Met de slogan #WeAreCisco stimuleerde Cisco in 2020 haar werknemers om zelf content te maken en te delen. Van impactvolle projecten tot waarom ze werken voor Cisco, @WeAreCisco draaide volledig om het vertellen van verhalen, door middel van employee generated content.

En dat leverde interessante cijfers op:

  • 42% meer websitebezoekers
  • 28% meer bezoekers van blogs
  • 15.000 meer weergaves op Instagram
  • 10.000 inzendingen van content
  • 2,6% meer interactie

Praktijkvoorbeeld TUI

Ook de case van TUI is een mooi voorbeeld van hoe EGC ingezet kan worden. Na corona tijd had TUI een behoorlijke kluif aan de 950 in te vullen vacatures waarop de reisorganisatie besloot zich onder andere te richten op het maken van authentieke content. Onder de noemer ‘life at TUI’ lieten diverse werknemers van TUI zien hoe het is om bij TUI te werken.

TUI faciliteert daarnaast hun eigen medewerkers met een Social Media trainingsprogramma om ze te helpen bij hun eigen communicatie. Sinds 2019 hebben hier al meer dan 2.000 medewerkers aan deelgenomen.

YouTube video player

Zo doen wij het bij FairSterk

Ook bij FairSterk zetten we graag het netwerk van onze collega’s in. Soms gaat dit vanzelf, zoals we eerder in dit artikel al lieten zien. Of wanneer collega’s trots zijn op iets wat ze bereikt hebben, zoals Karlijn (zie onderstaande post).

Daarnaast stimuleren we collega’s en vragen we min of meer bij te dragen aan EGC. Bijvoorbeeld in de vorm van een werken-bij blog. Door onze medewerkers een platform te geven om hun ervaringen te delen kunnen wij een authentiek kijkje in de keuken geven. Het creëert herkenbaarheid voor nieuwe collega’s waardoor ze sneller in de organisatie landen. Daarnaast vinden collega’s het leuk hun ervaringen te delen, plaatsen ze het op hun eigen kanalen en bereiken we zo een grotere groep mensen.

Whitepaper concepting
Hey, dat is handig! Wij hebben een whitepaper over concepting geschreven. Gratis en voor niks. Download 'm hier!
Werken bij FairSterk?
Ook voor employee generated content zorgen bij ons? Oftewel, werken bij FairSterk? Dat kan! Bekijk onze openstaande vacatures.