Recruitment Process Outsourcing

Kostenbesparing door een creatief RPO

Inleiding 

Voordat we toelichten hoe een creatief RPO tot kostenbesparing kan leiden, is het handig om kort te vertellen wat een creatief RPO precies inhoudt. RPO staat voor Recruitment Process Outsourcing. Een RPO wordt door bedrijven ingeschakeld om intern het recruitment op te zetten, te beheren en te coördineren uit naam van de klant en op locatie bij de klant. Denk aan de invulling van vacatures, opbouw van een kandidatendatabase ofwel talentpool, (her)schrijven van vacatures en het afnemen van sollicitaties. 

Een creatief RPO voegt, naast de traditionele RPO activiteiten, vormgeving toe aan de dienstverlening. Een creatief RPO ziet recruitment als marketing, het inspelen op emoties. De recruiter neemt naast de wervingstaken ook verantwoordelijkheid voor het opzetten van de arbeidsmarktcommunicatie en het uitvoeren hiervan. Hierbij is vormgeving (online, offline en motion) een belangrijk onderdeel. Voorbeelden zijn een werken-bij-website of het social-media beheer. 

Wat zijn de voordelen? 

Het samenwerken met één partij, verantwoordelijk voor zowel recruitment, marketing als arbeidsmarktcommunicatie, heeft meerdere voordelen. Door samen te werken met een creatief RPO hoef je niet met meerdere verschillende partijen contact te onderhouden en zorg je ervoor dat er één partij is die jouw bedrijf door en door kent. Daardoor is de samenwerking efficiënter en dus ook goedkoper. Wanneer de samenwerking eerder is afgeschaald en deze na verloop van tijd weer opgeschroefd dient te worden, is voor beiden partijen bekend hoe er wordt samengewerkt en heb je niet te maken met een lange aanloopperiode.  

Een ander voordeel is het minder afhankelijk zijn van (dure) traditionele werving & selectiebureaus. Door samen te werken met een creatief RPO werk je op lange termijn aan je eigen werkgeversmerk, waardoor kandidaten sneller bij jou zullen solliciteren. Je hoeft dus minder de samenwerking te zoeken met werving & selectiebureaus, wat betekent dat een samenwerking met een creatief RPO tot kostenbesparing leidt. Feit is namelijk dat een goede arbeidsmarktcommunicatie op lange termijn tot een daling leidt van de cost-per-hire.   

 

Whitepaper kostenbesparing door recruitment
Download hier de whitepaper voor meer informatie over kostenbesparing
Werken als specialist arbeidsmarktcommunicatie?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Conclusie 

Een creatief RPO is een samenwerkingspartner voor ieder bedrijf dat zelf potentiële werknemers wil vinden, boeien en binden. De samenwerking is één-op-één, bespaart tijd en is kwaliteit verhogend. Het is een interessant alternatief ten opzichte van de traditionele methodes als detachering en werving & selectie. Ieder bedrijf doet er verstandig aan om de verschillende mogelijkheden uit te zoeken en in te passen binnen de bedrijfsstrategie. De arbeidsmarkt is veranderd en het is aan de bedrijven hierop in te spelen. Verlies je de slag om talent, dan zal dit ten kosten gaan van je organisatie.