Waarom je referral campagnes móet inzetten
Het aantrekken van gekwalificeerde kandidaten blijft voor veel organisaties een uitdaging. Een goed referral beleid wordt hierin nog wel eens overgeslagen. In dit blogartikel leggen we je uit waarom referral campagnes een interessant middel zijn om in te zetten, hoe het jouw organisatie kan helpen en hoe wij in een notendop een referral campagne hebben opgezet voor een van onze klanten, ‘De Oliebron’.
Allereerst, wat houden referral campagnes in?
Een referral beleid of referral campagnes zijn een onderdeel van een wervingsstrategie waarbij bestaande medewerkers worden aangemoedigd om kandidaten uit hun eigen netwerk aan te dragen voor openstaande posities binnen de organisatie.
De voordelen van referral campagnes?
Het grootste voordeel van referral campagnes is dat deze door vrijwel elke organisatie, groot of klein, ingezet kunnen worden. In een notendop hoeft er alleen een basic beleid te zijn welke je kenbaar maakt onder collega’s. Hierbij is het succes mede afhankelijk van hoe je collega’s beloont voor hun inzet. Is dat met een doos merci of een stevige financiële vergoeding. Daarnaast werkt een referral campagne beter wanneer deze structureel en op een ludieke manier onder de aandacht wordt gebracht. Af en toe een mailtje en het benoemen in het personeelshandboek is niet voldoende. Het moet blijvend onder de aandacht gebracht worden.
Een ander voordeel is dat jouw medewerkers als geen ander een inschatting kunnen maken over de geschiktheid van potentiële kandidaten. Ze zijn al bekend met de bedrijfscultuur en de vereisten van een functie en kunnen dus goed inschatten of iemand een match is. Daarnaast zullen medewerkers niet zo snel iemand aandragen die niet geschikt is of die niet bij de organisatie past.
Verder leert de praktijk dat kandidaten die binnenkomen via een referral campagne/programma kwalitatief beter scoren. Ze doorlopen doorgaans sneller het wervingsproces en worden vaker aangenomen. Logisch, collega’s hebben tenslotte al een vorm van selectie toegepast voordat ze hem/haar aandroegen. Referral kandidaten kosten een organisatie dus minder tijd en dus geld. Daarnaast hebben referral kandidaten vaak al een connectie met een van de wedewerkers waardoor ze sneller opgenomen worden in de organisatie, wat ten goede komt van het onboardingsproces.
Tot slot hebben referral campagnes ook effect op de interne betrokkenheid van werknemers. Medewerkers iemand aandragen voelen zich meer betrokken bij de organisatie wat de tevredenheid onder werknemers verhoogt. Ze worden aangemoedigd om actief bij te dragen aan het wervingsproces en het succes van de organisatie.
Referral beloning
Een gangbare beloning voor het aandragen van collega’s is een bruto geldbedrag. Maar ook etentjes, tegoedbonnen, weekendjes weg of vrije dagen zijn een mogelijkheid. Vaak wordt een referral beloning als een kostenpost gezien en zijn bedragen van boven de €1000,- al snel te veel. Echter kan het je als organisatie juist ook een hoop opleveren en zelfs besparen. Het is een vorm van no cure no pay en door het bestaande netwerk van je medewerkers te benutten, vergroot je het bereik van je organisatie aanzienlijk zonder hiervoor advertentiekosten of recruitment voor in te hoeven zetten. Een efficiënte investering dus!
Onze succesvolle referral campagne voor De Oliebron
Recent zijn we samen met een van onze klanten, ‘De Oliebron’, aan de slag gegaan met een referral campagne. In principe had ‘De Oliebron’ al een referrel beleid staan – medewerkers worden met €2000,- bruto beloond voor het aandragen van een collega – alleen werd hierover nagenoeg niet gecommuniceerd. Collega’s wisten er niet vanaf en er werd dan ook weinig tot geen gebruik van gemaakt. Zonde!
Samen met ‘De Oliebron’ zijn we aan de slag gegaan met een centrale plek waar alle informatie terug te vinden is voor collega’s. Een specifieke landingspagina op de werken-bij site is hiervoor ingericht, waar collega’s de spelregels terug kunnen vinden, maar ook gegevens van een referral kunnen doorgeven. Het moet medewerkers zo makkelijk mogelijk gemaakt worden om iemand aan te dragen.
Naast een landingspagina zijn posters en flyers ontworpen om intern meer bekendheid te creëren en medewerkers op de hoogte te stellen van de campagne en ‘spelregels’. Deze posters en flyers worden strategisch geplaatst op locaties zoals kantines, gangen en toiletruimtes, waar ze goed zichtbaar zijn voor alle medewerkers. Met qr-codes wordt verwezen naar de landingspagina om het zo makkelijk mogelijk te maken.
Naast de algemene bekendheid is de referral campagne gekoppeld aan een aantal specifieke acties. Zo kunnen in bepaalde maanden extra’s worden verdiend bovenop de reguliere bonus, waaronder cadeaubonnen, een weekendje weg en een verhoging van €500 van de reguliere bonus. Zo wordt over een langere tijd met verschillende acties aandacht gegeven aan het aandragen van collega’s.
De referral campagne loopt ondertussen een kleine twee weken en heeft ondertussen zijn eerste successen al opgeleverd.