WhatsApp kanalen & recruitment
In juni liet META weten een nieuwe functie binnen WhatsApp te gaan lanceren, ‘WhatsApp kanalen. Een functie die interessante mogelijkheden biedt op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.
Binnen WhatsApp kanalen kunnen alleen beheerders content delen. Deze content, zoals bijvoorbeeld video’s, afbeelding of polls, is 30 dagen zichtbaar en verdwijnt daarna. De berichten kunnen vervolgens door volgers gemakkelijk gedeeld worden in hun eigen chats. Binnen kanalen kunnen volgers vrijwel niets van elkaar zien, wat het een stuk anoniemer maakt dan bijvoorbeeld Telegram.
WhatsApp kanalen beschikbaar in Nederland
Sinds september is de functie ook in Nederland uitgerold en daarmee krijgen we dus een nieuw communicatiekanaal welke je in kunt zetten om je community te onderhouden. Op dit moment heeft WhatsApp voornamelijk de grote merken, zoals ESPN Nederland en Netflix, toegang gegeven. Dat komt mede vanwege de wachtlijst die WhatsApp hanteert. Ze willen de nieuwe functie geleidelijk lanceren, waardoor niet iedereen direct het kanaal in gebruik kan nemen. Op werken-bij gebied zijn er nog maar weinig organisaties vindbaar op het medium. Interessant dus om hier snel op in te spelen. Wil je jezelf op de wachtlijst plaatsen, klik dan hier.
(blog gaat verder na de video en afbeelding)
WhatsApp kanalen inzetten voor je recruitment en arbeidsmarktcommunicatie
WhatsApp kent in Nederland ruim 13 miljoen gebruikers wat betekent dat vrijwel de hele arbeidsmarkt op het platform te vinden is. Het is daarmee al langere tijd een belangrijk communicatiemiddel binnen recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. De snelheid, toegankelijkheid en het gebruiksgemak maakt het voor werkzoekenden enorm makkelijk om in contact te komen met bedrijven en recruiters en vice versa. Zo kun je bij veel bedrijven bijvoorbeeld al solliciteren via WhatsApp of (deels geautomatiseerd) chatten met een werkgever.
Met de komst van WhatsApp kanalen krijgt het platform een extra dimensie waarmee organisaties meer mogelijkheden hebben om in contact te blijven met hun doelgroep. Het is dan ook interessant om te kijken hoe je het kanaal kunt inzetten binnen je recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.
Een relatie opbouwen en onderhouden met je doelgroep
WhatsApp kanalen biedt bij uitstek functionaliteiten om een community met (potentiële) kandidaten op te bouwen. Met een specifiek ingericht werken-bij kanaal kun je de relatie opbouwen met latent werkzoekenden en hen voorzien van interessante content. Daarnaast is het middel ook uitstekend inzetbaar om een talentpool mee te onderhouden. Zo kun je via het kanaal bijvoorbeeld op een laagdrempelige manier nieuwe vacatures delen of juist in contact blijven met oud-collega’s. Hieronder vind je tips hoe je met WhatsApp kanalen kunt beginnen.
Hoe begin je met WhatsApp kanalen?
Eerder gaven we in dit blog al aan dat WhatsApp momenteel een wachtlijst hanteert. Om te beginnen is het dus verstandig jezelf op de wachtlijst te plaatsen. Daarnaast drie tips om alvast mee aan de slag te gaan:
- Breng je doelgroep in kaart: Breng in kaart wat voor content je doelgroep interessant vindt en wat een reden kan zijn om jouw kanaal te volgen. Is één kanaal voldoende of is het beter om meerdere kanalen aan te maken?
- Houd de communicatie relevant: Zorg ervoor dat de informatie die je deelt, zoals vacatures en updates, relevant is voor de groep. Verwerk het medium in een contentkalender. Content is key!
- Wees persoonlijk en authentiek: Ondanks de schaalbaarheid van WhatsApp kanalen, blijft persoonlijke en authentieke communicatie essentieel. Zorg voor een menselijke touch in je berichten.
WhatsApp kanalen biedt veel mogelijkheden op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Het is een laagdrempelig middel om content te delen met de doelgroep. De investering is los van benodigde tijd, laag. Je kunt recruitmentproces ermee versnellen, betere relaties opbouwen met kandidaten en je werkgeversmerk versterken.