Wat betekent dit voor je arbeidsmarktcampagnes?

Facebook & Instagram abonnement

Facebook & Instagram abonnement

Deze week werd bekendgemaakt dat META, het bedrijf achter onder andere Facebook en Instagram, geen gepersonaliseerde advertenties meer mag laten zien in Europa en daarom met een META abonnement komt. Volgens privacywaakhonden is de manier waarop het bedrijf nu gepersonaliseerde advertenties toont in strijd met Europese privacyregels.

Als oplossing hiervoor komt META met een zogenaamd reclamevrije abonnement. Met deze betaalde versie krijgen gebruikers geen reclame meer te zien. Op die manier voldoen ze aan de eisen van het Europese hof van Justitie, aldus META zelf.

META abonnement

Het reclamevrije abonnement wat META vanaf november aanbiedt, geeft gebruikers de mogelijkheid om te voorkomen dat er nog informatie verzameld wordt. Mocht je gebruik blijven maken van de kosteloze versie, dan zal je net als nu toestemming moeten geven voor het verzamelen van data.

Het abonnement wordt vooralsnog alleen aan gebruikers van 18 jaar en ouder aangeboden. META onderzoekt nog hoe het de doelgroep <18 op een verantwoorde manier advertenties kan aanbieden.

Abonnementskosten

Er zijn twee META abonnementen die beschikbaar komen. Een webversie Γ‘ 10 euro per maand en 13 euro per maand voor smartphone gebruikers.

Handleiding latent werkzoekenden
Hoe genereer je 30% meer sollicitanten met leadgeneratie, download de handleiding
Handleiding onboarding
Anticyclisch werven en je werknemers op de juiste manier onboarden? Download onze handleiding!

Arbeidsmarktcampagnes via META

Eerder al werden de targeting opties voor advertenties op het gebied van werkgelegenheid flink ingeperkt. Gericht vacatures β€˜pushen’ onder specifieke doelgroepen op basis van bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en een groot aantal demografische opties kan sindsdien niet meer. Zonder de juiste kennis zorgt dit ervoor dat je advertenties ook terechtkomen bij een doelgroep die al lang en breed niet meer actief is op de arbeidsmarkt of simpelweg in een heel ander vakgebied zitten.

Wat nog wel kon waren awareness/branding campagnes die niet direct onder de speciale advertentiecategorieΓ«n van META vielen. Hiermee kon je doelgroepen opbouwen die je later weer kon retargeten met bijvoorbeeld vacatures. Echter lijkt ook dat met de aangescherpte wetgeving minder gangbaar te worden.

Wat de gevolgen precies zijn van het aanstaande META abonnement valt nog niet te zeggen. Dat het moeilijker wordt om recruitment- en arbeidsmarktcampagnes op te bouwen is een feit. META wordt hiermee een steeds minder aantrekkelijk medium om in te zetten. Al blijft Whatsapp, wat ook van META is, nog steeds een bijzonder aantrekkelijk platform. Onder ander vanwege de recent toegevoegde functie ‘kanalen’. Lees er hier meer over.