Focus door archetypes
Storytelling in je arbeidsmarktcommunicatie
Wat is storytelling?
Storytelling in je arbeidsmarktcommunicatie, wat houdt dat in? Zoals de naam al een klein beetje duidelijk maakt, is storytelling het vertellen van verhalen. Verhalen worden gebruikt om betrokkenheid te creëren met de doelgroep en op deze manier een bepaald doel te bereiken. Door een verhaal te vertellen waarin mensen zich kunnen verplaatsen krijgen zij het idee dat ze er deel van uit maken. Als een verhaal op de juiste manier wordt verteld kan het mensen aanzetten tot actie. Dit komt doordat mensen zich kunnen verplaatsen in de personages: de luisteraar krijgt het gevoel dat hij/zij ergens bij was of ergens deel van uit maakt.
Het is daarom ook niet gek dat veel organisaties in hun marketingstrategie gebruik maken van verhalen. Maar storytelling wordt ook op andere vlakken ingezet. Zo zetten de overheid en NGO’s steeds vaker verhalen in om maatschappelijke thema’s onder de aandacht te brengen.
Om storytelling in je arbeidsmarktcommunicatie toe te passen, kun je gebruik maken van archetypes. Archetypen vertegenwoordigen de fundamentele menselijke motieven van onze ervaring naarmate we geëvolueerd zijn.
Het doel van deze handleiding is jou helpen te ontdekken wat je
archetype is, en leren hoe je storytelling in je arbeidsmarktcommunicatie kunt gebruiken Je leest onder andere:
- De ingrediënten van storytelling
- De twaalf archetypes waar je uit kunt kiezen
- Uitgebreide beschrijving per archetype
Ga zelf aan de slag gaan met storytelling binnen jouw arbeidsmarktcommunicatie. Wat is het verhaal van jouw organisatie en welk archetype past daar het best bij?