Wat houdt het precies in?
Een werkgeversmerk
Werkgeversmerk
Nadenken over je werkgeversmerk en een bijbehorende strategie is onmisbaar om te hebben. Schaarste op de arbeidsmarkt is er en zal ook niet meer weggaan. Daarmee is jezelf als werkgever onderscheiden ten opzichte van je concurrenten nog belangrijker geworden dan het al was. Je werkgeversmerk vormt hier de basis voor.
Wat wordt er bedoeld met werkgeversmerk?
Werkgeversmerk, ook wel employer brand genoemd, is het bouwen van een merk, met als doel huidige en potentiële werknemers boeien, vinden en binden. Wat onderscheidt jou, jouw werkgeversmerk, ten opzichte van anderen. Een sterk werkgeversmerk maakt hét verschil in het aantrekken van talent op de arbeidsmarkt.
Een strategie om je werkgeversmerk
Je werkgeversmerk kan je strategisch inzetten zodat jouw merk in alle touchpoints van een candidate journey zo optimaal en onderscheidend mogelijk naar voren komt. Denk bijvoorbeeld aan je content op social media, content op je werken-bij site, je werken-bij site zelf, maar ook banenmarkten en onboarding kun je laden vanuit je werkgeversmerk. Planmatig omgaan met al deze onderdelen is wat je in een strategie vastlegt.
Stappen om tot een werkgeversmerkstrategie te komen
Om tot een strategie te komen doorloop je een aantal stappen. In hoofdlijnen zien die er als volgt uit:
1. Intern onderzoek
Begin met een intern onderzoek. De basis voor een onderscheidend werkgeversmerk ligt in het hart van de organisatie. Hierbij is ‘wat’ je daadwerkelijk doet niet relevant, dit is juist iets wat vrijwel altijd hetzelfde is als je concurrenten. Definieer juist waarom doe je wat je doet en hoe je dit doet. Waarom werken mensen voor jou en niet bij de concurrent? En niet onbelangrijk… toets dit ook onder je huidige werknemers. Dit is de basis van wat je als bedrijf wilt uitstralen naar nieuwe medewerkers, een onderscheidende boodschap. Dat is het onderscheidende verhaal dat je moet vertellen.
2. Extern onderzoek
Nadat je naar je eigen organisatie hebt gekeken kijk je ook naar externe factoren. Hoe ziet de doelgroep van je organisatie eruit, wat kenmerkt hen en waar bevinden ze zich. Welke behoeftes en interesses hebben ze. Je kunt dit doen door verschillende candidate persona’s op te stellen. Tot slot is een blik op hoe je concurrenten het doen natuurlijk ook niet onverstandig. Zo kun je nog beter benoemen waar jij jezelf in onderscheidt.
3. Vastleggen wat jouw organisatie onderscheidend maakt
Nu je zowel intern als extern onderzoek hebt gedaan kun je vastleggen wat jou onderscheidt ten opzichte van je concurrenten. Naast het onderscheidende verhaal van jouw organisatie, kijk je hierbij ook naar een vijftal praktische zaken:
- Arbeidsvoorwaarden
- Secundaire arbeidsvoorwaarden
- Carrière mogelijkheden
- Werkomgeving
- Cultuur
Het unieke verhaal en de praktische zaken vormen de basis voor de strategie om jouw werkgeversmerk.
4. Strategie en communicatie
Nu je na onderzoek hebt vastgelegd wat jou onderscheidend maakt en wie je doelgroep is, kun je invulling geven aan je communicatie. In deze stap bepaal je met behulp van die bevindingen wanneer je wat aan wie wilt communiceren en op welk kanaal. Op die manier denk je na over de hele candidate journey van jouw organisatie. Hierbij kan het gaan om content op social media, jobboards, arbeidsmarktcampagnes, je werken-bij site, maar ook de pre- en onboarding is een belangrijk onderdeel.
Drie redenen waarom een werkgeversmerkstrategie belangrijk is
- Aantrekken van (top)talent: In de huidige markt met veel schaarste en concurrentie helpt een employer branding strategie bij het aantrekken van (top)talent. Het geeft je arbeidsmarktcommunicatie richting en zorgt ervoor dat je je onderscheidt ten op zichten van concurrenten.
- Behoud van werknemers: Naast het aantrekken van nieuwe werknemers is het behouden van huidige werknemers net zo belangrijk. Een employer branding strategie zorgt ervoor dat werknemers zich gewaardeerd en betrokken voelen bij de organisatie. Daarnaast kun je met je employer branding strategie ook je interne communicatie richting geven en onderscheidend neerzetten. Dit zorgt uiteindelijk voor meer tevreden en betrokken medewerkers, waardoor je minder verloop zult hebben.
- Concurrentievoordeel: Een goede employer branding strategie zorgt er niet alleen voor dat je jezelf onderscheidend op de arbeidsmarkt positioneert. Ook richting je klanten kan dit een positief effect hebben. Als je bekend staat als een aantrekkelijke werkgever, zullen ook klanten meer vertrouwen hebben in je merk. Indirect kan je employer brand dus ook invloed hebben op het concurrentievoordeel wat je hebt op de consumenten en/of zakelijke markt.
FairSterk
FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de vorm van de samenwerking kan verschillen. Soms ligt de focus op recruitment, soms op employer branding, soms op beiden. In onze klantverhalen kun je lezen wat we voor verschillende van onze klanten betekenen of betekend hebben.