FairSterk helpt bij het opzetten van je social media marketing

Wat is social media marketing?

Wat is social media marketing?

Social media marketing is een marketing techniek waarbij social media worden ingezet met als doel marketing (communicatie) doelstellingen te realiseren. Het is een interactieve vorm van marketing gericht op het aangaan van een dialoog en gaat vaak gepaard met content marketing.

Waarom social media marketing?

Social media marketing blijkt een goede manier om een gesprek met de klant aan te gaan en hierdoor hogere doelen dan platte verkoop na te streven. Loyaliteit, klanttevredenheid en het creëren van een merkvoorkeur zijn doelen die bedrijven proberen bereiken door social media in te zetten. Volgens onderzoek blijkt social media marketing, mits goed ingezet, geld op te leveren.

Succesfactoren

Succes van het inzetten van social media marketing is afhankelijk van een aantal factoren. Over het algemeen geldt dat mensen zich identificeren met bedrijven die dichtbij hen staan. Dat wil zeggen dat men zich met het bedrijf moet kunnen identificeren. Om dit te bereiken moet de boodschap ‘echt’ zijn. Verder moeten de sociale media een centraal onderdeel zijn van de marketingactiviteiten. Integratie in verschillende media zoals website, nieuwsbrief, LinkedIn e.d. is dus van belang. De activiteiten worden uitgevoerd door een representatief team met achtergrond. Je kunt niet zomaar van alles gaan doen.

Er moet een doel zijn en dat moet door iedereen worden gecommuniceerd. Tevens dient het uitgevoerd te worden binnen verschillende kanalen. Het is een compleet plaatje, niet bijvoorbeeld alleen Twitter. Ten slotte geldt dat social media voor elke branch op een andere manier ingezet dient te worden. Het is dus goed om van te voren te onderzoeken hoe en van welke platformen jouw doelgroep gebruik maakt?

Handleiding arbeidsmarktcommunicatie
Download hier de handleiding om je arbeidsmarktcommunicatie te verbeteren
Werken als specialist arbeidsmarktcommunicatie?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Een middel en geen doel!

Marketing via social media is op dit moment een populaire marketing techniek door de opkomst van het internet en de smartphones. Veel bedrijven maken daardoor de fout het in te zetten omdat ze er veel van in het nieuws horen of andere bedrijven zien doen. Het is belangrijk dat men begrijpt dat social media een middel is en geen doel. Dat wil zeggen, gebruik het alleen als het binnen de totale marketing communicatie past en een legitiem doel nastreeft zoals creëren van merkbinding. Als vervolgstap moet er nagedacht zijn over de boodschap en welke tactieken ingezet worden.

FairSterk helpt bij arbeidsmarktcommunicatie

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben. Wij pakken arbeidsmarktcommunicatie stapsgewijs aan door onderzoeken te doen, strategie te bepalen, te creëren en te beheren. Of dit nu het werven van personeel is of het ontwikkelen van arbeidsmarkt content.

Onderdelen arbeidsmarktcommunicatie?

Er zijn veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Zie het als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever, ook wel ‘employer branding’ genoemd. Het product of geloof dat je op de markt wil brengen middels je marketing en communicatie is in dit geval je bedrijf als werkgever zijnde. Einddoel, zie definitie, is het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de candidate experience. Wat levert arbeidsmarktcommunicatie nog meer ?

  • Een sterk werkgeversimago.
  • Uitstraling van een professionele organisatie
  • Uiteindelijk betere match tussen kandidaat en bedrijfscultuur
  • Betere kwaliteit medewerkers
  • Vergroting van je ‘awareness’ onder de doelgroep
  • Interactie met de doelgroep
  • Enthousiasme binnen de organisatie

Ons advies, gebruik als strategie om je arbeidsmarktpositie te verbeteren: inbound recruitment marketing. Op deze manier kan je in stappen de lange termijn strategie implementeren. Je kan hiervoor onze handleiding downloaden. Of, ga direct met content aan de slag voor je arbeidsmarktcommunicatie. Bekijk leuke ideeën en strategische voorbeelden in onze whitepaper.

Landingspagina Wat Is Social Media Marketing