FairSterk helpt met jouw referral beleid
Wat is referral recruitment?
Wat is referral recruitment?
Referral recruitment, ook wel via-via werving genoemd, is een strategie waarbij kandidaten worden gezocht via eigen medewerkers. Hierbij worden medewerkers als ambassadeurs van de organisatie ingezet naar de zoektocht voor nieuwe medewerkers. Er zijn verschillende vormen van referral, de twee vormen die het meest worden gebruikt zijn:
Employee referral recruitment
Bij employee referral wordt de medewerker ingezet voor het vervullen van een openstaande vacatures. Dit is de meest interessante vorm van referral om in te zetten.
Open referral recruitment
Bij open referral wordt er gebruik gemaakt van een netwerk van een organisatie of intermediair.
Zelf aan de slag of test je werkgeversmerk
Klik op onderstaande buttons voor leuke projecten of voorbeelden. Of! Doe de test en kom erachter of je er alles aan doet voor het optimaliseren van je werkgeversmerk.
Wat is het / kan je ermee
Met referral voeg je een extra kanaal toe om potentiële medewerkers te benaderen. Met een krappe arbeidsmarkt is het van belang om als organisatie op verschillende manieren naar buiten te treden met openstaande vacatures en te investeren in de lange termijn van recruitment. Inzet van eigen personeel is een slimme en snelle manier om de directe omgeving en doelgroep te benaderen. Je eigen medewerkers zijn tenslotte ambassadeurs en kunnen de werkzaamheden, sfeer en organisatie goed overbrengen.
Uit onderzoek blijkt dat 10% van de arbeidsmarkt actief werkzoekend is, en 60% latent werkzoekend. Met de inzet van jouw medewerkers kom je een stap dichterbij het benaderen van de 60% latent werkzoekende. Daarnaast hebben zij vaak een groot netwerk welke zij relatief makkelijk kunnen bereiken. Zie het als mond-tot-mond reclame.
Hoe stimuleer ik referral recruitment
Werknemers die uit zichzelf content gaan schrijven en delen via social media, bijvoorbeeld m.b.t. vacatures, zijn schaars, zeker wanneer het grotere bedrijven betreft. Werknemers verplichten content te schrijven of te delen is ook geen optie en zal tevens de geloofwaardigheid aantasten.
Je dient dus je werknemers op een bepaalde manier te motiveren om dit te bewerkstelligen. Dit kan enerzijds door een duidelijke referral recruitment strategie, waarbij je werknemers beloond voor het aandragen van kandidaten. Anderzijds kun je ook aan de slag gaan om je eigen werknemers fan te maken van jou als werkgever. Betrek je werknemers bij je arbeidsmarktcommunicatiestrategie, laat ze content schrijven en vertellen over hun werk, laat ze er trots op zijn en fan van worden. Denk bijvoorbeeld aan video, het schrijven van blogs of meedenken in het opstellen van vacatures.
Wat zijn de voordelen van referral recruitment?
- Betrokkenheid binnen de organisatie neemt toe
- Bovengemiddeld hoge kwaliteit kandidaten
- Betrouwbare bron
- Snelle resultaten
- Lage kosten
- Minder verloop van personeel
Door gericht met referral aan de slag te gaan bereik je sneller de doelgroep en zorg je sneller voor betrokkenheid bij zowel de medewerker als bij de potentiële medewerker.
Wanneer je je werknemers gebruikt binnen de verschillende facetten van de arbeidsmarktcommunicatie, zullen ze er ten eerste meer betrokken bij zijn en ten tweede eerder de neiging hebben het te delen binnen hun eigen netwerk. Een vacature of bedrijfsvideo waar verschillende medewerkers een aandeel in hebben gehad zullen ze eerder delen binnen hun eigen netwerk dan eentje waar ze zelf niets mee hebben.
Conclusie
Referral recruitment is niet simpelweg een bonus uitreiken voor iemand die een goede kandidaat aandraagt, het gaat veel verder. Betrek werknemers in het recruitment proces en laat ze trots zijn op het bedrijf. Zo zullen ze eerder hun netwerk aanspreken wanneer er vacatures openstaan.
Wil je een succes laten worden van je referral recruitment maak hier dan een strategisch plan van!