FairSterk helpt!

Wat is onboarding?

Wat is onboarding en waarom is het belangrijk?

Een mooi en passend Nederlands woord is er (nog) niet voor onboarding. De meeste gebruikte definitie voor onboarding is:

Het proces waarin een nieuwe medewerker zo goed mogelijk wordt geholpen om kennis te maken met de nieuwe organisatie en de rol binnen het team

Als een nieuwe collega op een goede manier kan landen binnen een organisatie kan hij of zij sneller volledig meedraaien. Wat er voor zorgt dat een medewerker sneller betrokken is bij een organisatie, wat weer zorgt voor motivatie om bij te dragen aan het succes van de onderneming. Beide partijen profiteren dus van een goede onboarding.

Pre-boarding

Het starten bij een nieuwe baan begint al (ruim) voordat de eerste werkdag begonnen is. Zorg ervoor dat de toekomstige collega zich vanaf moment één welkom voelt binnen de organisatie. Vaak zit tussen het tekenen van een contract en de eerste werkdag (minimaal) een paar weken, laat de medewerker zien dat hij of zij welkom is en dat er wordt uitgekeken naar de komst. Dit kan op verschillende manieren, denk aan:

  • Een leuk cadeautje – denk aan een Rituals pakketje of een Dopper met logo. Maar we moedigen jullie aan om out of the box te denken
  • Stuur de nieuwe collega vooraf een kledingpakketje met het logo van de organisatie
  • Stuur een handgeschreven kaartje met teamfoto – dit laat persoonlijke aandacht zien
  • Laat een collega bellen met de nieuwkomer om hem of haar alvast welkom te heten
  • Nodig de nieuwe collega voorafgaand aan de start al uit voor een vrijdagmiddagborrel, een personeelsuitje of een teammeeting

Het is ook van belang om nieuwe collega’s vooraf een aantal dingen duidelijk te maken. Zeker bij grote organisaties is het een prima idee om dit digitaal in te regelen. Denk aan een automatische mail 5 dagen voor de start van een collega met in ieder geval duidelijkheid over de volgende zaken:

  • Hoelaat kan de nieuwe collega zich melden?
  • Waar kan de nieuwe collega zich melden?
  • Hoe ziet de eerste dag er, globaal, uit?
  • Wat doen de collega’s qua lunch?

De nieuwe collega heeft dan in ieder geval duidelijkheid over de belangrijkste zaken en kan zich richten op alle nieuwe indrukken, daar is de nieuwe collega al druk genoeg mee 😉.

De voordelen van een onboarding programma

Onboarding gaat dus over het investeren in nieuwe collega’s. De nieuwe collega’s moeten alle aandacht krijgen die het verdient, zodat ze optimaal kunnen starten binnen de organisatie. Maar er zijn meer voordelen;

  • Medewerkers zijn sneller productief;
  • Het verhoogd de medewerkersbetrokkenheid;
  • Nieuwe medewerkers integreren sneller in de organisatie.

Offboarding

Naast onboarding kom je als organisatie ook niet onder offboarding uit. Dit is het proces waarbij collega’s die weggaan, op de juiste manier uitstromen. Meer informatie hierover lees je in ons blog over onboarding en offboarding.

Handleiding onboarding, ga aan de slag met je eigen onboarding
Download hier de handleiding over onboarding en zorg voor een optimaal onboardingsproces!
Werken bij FairSterk? Bekijk onze vacatures!
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

De Candidate Journey

On- en offboarding is een belangrijk onderdeel van de candidate journey. De candidate journey is de complete ‘reis’, inclusief alle contactmomenten, die jouw sollicitant aflegt tijdens het vinden van een nieuwe baan. Deze reis is onder te verdelen in 7 verschillende fases:

  1. Bewustwording (awareness)
  2. Overtuigingsfase (consideration)
  3. Interesse
  4. Solliciteren
  5. Sollicitatiegesprekken
  6. Aanname
  7. Pre- en onboarding

Tijdens deze journey kent jouw kandidaat vele contactmomenten met je organisatie. De kandidaat maakt vaak in het begin van een journey al de keuze om al dan niet voor een bedrijf/functie te kiezen. Het is dus belangrijk om elke fase goed te begrijpen en te zorgen dat de kans op afhaken zo klein mogelijk is. Met andere woorden, het is belangrijk om jezelf als werkgever zo goed mogelijk te verkopen. Dit wordt ook wel je werkgeversmerk of employer brand genoemd.

Een goed ingerichte candidate journey is dus van belang om de beste kandidaten te boeien en te binden aan je organisatie. Naast dat je zo de verschillende stappen kunt optimaliseren, kun je ook gerichter kijken waar kandidaten precies afhaken. Op die manier is het makkelijker verbeteringen doorvoeren in het proces. Bekijk onderstaande handleiding. Meer informatie over de candidate ‘journey’ kan je hier terugvinden.

Lijkt het je leuk om als recruitment of arbeidsmarktcommunicatie specialist te werken in samenwerking met een creatief bureau? Bekijk dan onze vacatures en visie over het optimaliseren van candidate journeys.

Hoe kan FairSterk verder helpen?

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de vorm van de samenwerking kan verschillen. Het verbeteren van de onboarding kan hiervan een onderdeel zijn. In onze klantverhalen kun je lezen wat we voor verschillende van onze klanten betekenen of betekend hebben.

Landingspagina Wat Is Onboarding