FairSterk helpt met je employer branding

Employer Branding

Wat is employer branding?

Wat is employer branding? Ieder begrip kent zijn eigen definitie. FairSterk is op zoek gegaan naar verschillende definities en kwam uit bij een oude van Thomas & Kleyn (1989):

Employer branding is een managementinstrument dat door planmatige integratie en inzet van verschillende communicatiedisciplines de communicatie beheerst en bestuurt met potentieel personeel en met die personen en instellingen die voor de organisatie van belang zijn voor het aantrekken daarvan.

Het is lastig om tegenwoordig een goede definitie te vinden, mede omdat het een opkomend vakgebied is. De definitie komt aardig in de buurt omdat het allesomvattend is. We gaan er vanuit de met verschillende communicatiedisciplines zowel de interne alsmede de externe communicatie wordt bedoeld.

Zelf aan de slag of test je werkgeversmerk

Klik op onderstaande buttons voor leuke projecten of voorbeelden. Of! Doe de test en kom erachter of je er alles aan doet voor het optimaliseren van je werkgeversmerk.

Wat valt er onder employer branding?

Er zijn veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Zie het als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever, ook wel arbeidsmarktcommunicatie genoemd. Het product dat je op de markt wil brengen middels je marketing en communicatie is in dit geval je bedrijf als werkgever zijnde en niet het product. Doel, zie definitie, is het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de kandidaat beleving.

Enkele belangrijke onderdelen zijn bijvoorbeeld:

  • Duidelijk strategie (plan van aanpak)
  • Uitwerken van de werkgeversidentiteit
  • Doelgroepstrategie
  • Vormgeving
  • Interne en externe analyse
  • Probleemanalyse
  • Bepalen van doelstellingen en planning
Handleiding arbeidsmarktcommunicatie
Download hier de handleiding om je arbeidsmarktcommunicatie te verbeteren
Werken als specialist arbeidsmarktcommunicatie?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Wat is het belang van employer branding?

Het uiteindelijk doel is de kandidaat beleving vergroten in het proces van werven. Door strategisch in te spelen op elementen als externe communicatie, interne communicatie, het algehele recruitmentproces en databeheer kan er een optimale kandidaat beleving geregisseerd worden waarmee je een voorsprong creëert op de concurrentie. daarnaast zorgt het er voor dat je de relatie opbouwt met je doelgroep wat resulteert in goedkoper werven.

Wat zijn de voordelen voor bedrijven?

Employer branding heeft tal van voordelen. De belangrijkste is het optimaliseren van je naam als werkgever richting toekomstig personeel. Employer branding zorgt voor focus, werkt doelgroepgericht, is voor de lange termijn wat uiteindelijk de werving goedkoper maakt.

Daarnaast, potentieel personeel zijn niet alleen jouw werknemers, maar kunnen ook  klanten worden. Anders gezegd, een goede employer branding is aanvullend op het algehele bedrijfsimago. Het vult de traditionele marketing en communicatie aan. Een goed voorbeeld hiervan is CoolBlue.

Tevens, door gericht te werken, bereik je ook de doelgroep dat niet werkzoekend is, maar wel ooit zal worden. Dit is misschien wel de belangrijkste doelgroep om te benaderen. Doordat deze doelgroep al bekend is met je bedrijf, dankzij arbeidsmarktcommunicatie, wordt de kans van solliciteren bij het bedrijf een stuk groter.

Hoe ervaart de klant het?

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de vorm van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen wat we voor verschillende van onze klanten betekenen of betekend hebben.

Vindbaar & zichtbaar

Wil jij aan de slag met je arbeidsmarktcommunicatie en diverse content inzetten om je zichtbaarheid en vindbaarheid te vergoten? Bekijk dan eens de webinar van Arthur Wensveen van FairSterk. Een leuke webinar die (creatieve) handvatten geeft over het inzetten van content.

Content gebruiken voor je arbeidsmarktcommunicatie
Webinar Content Marketing Strategie

Een specialist arbeidsmarktcommunicatie?

Doel van de specialist is het optimaliseren van de candidate experience, zonder daarbij eigen werving te doen, om tot een verbetering te komen van de instroom van kandidaten en de uitstraling van het werkgeversmerk zowel intern als extern.

Veelal verbetert de specialist onderdelen in het proces. Eenvoudige voorbeelden zijn bijvoorbeeld het opzetten van een werken-bij-pagina, uitwerken van creatieve op de doelgroep gerichte vacatureteksten of het verbeteren van sollicitatiegesprekken.

Tevens fungeert de specialist als projectmanager voor grote arbeidsmarktcampagnes bij grote bedrijven. Bijvoorbeeld, een gemeente dat personeel wil aannemen binnen een bepaalde doelgroep of het managen van campagnes voor het aannemen van 100 man personeel bij grote groei. Niet onbekend bij bedrijven als KLM en Heineken. Een specialist op dit gebied is veelal werkzaam bij een creatief RPO. De specialist kan werken met diverse systemen, denk aan ATS systemen of een CRM systeem.

FairSterk helpt bij arbeidsmarktcommunicatie

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben. Wij pakken arbeidsmarktcommunicatie stapsgewijs aan door onderzoeken te doen, strategie te bepalen, te creëren en te beheren. Of dit nu het werven van personeel is of het ontwikkelen van arbeidsmarkt content.

Landingspagina Wat Is Employer Branding