FairSterk helpt met een recruiter

Wat is een recruiter?

Wat is een recruiter?

Wat is een recruiter? Een recruiter houdt zich binnen een organisatie bezig met het werven en selecteren van kandidaten om openstaande vacatures in te vullen. Hierbij kan met behulp van verschillende middelen de juiste kandidaat geworven worden, die aan de wensen van de werkgever voldoet. Binnen het vakgebied zijn meerdere soorten recruiters te onderscheiden. Op de vraag wat is een recruiter is dus niet één antwoord.

Heb je RPO of interim ondersteuning op locatie nodig voor werving of een specifiek project? Onze recruitmentspecialisten kunnen worden ingezet voor diverse recruitmentvraagstukken en gaan direct aan de slag met het invullen van jouw vacatures. Dit combineren we met jobmarketing voor snel resultaat.

De vier verschillende soorten recruiters:

  • De corporate recruiter
    Een corporate recruiter werkt bij een organisatie zelf en is verantwoordelijk voor het aannemen van nieuwe medewerkers. Hierbij is de recruiter verantwoordelijk voor het volledige wervingstraject, waarbij contact wordt onderhouden met HR en lijnmanagers.
  • De recruitment consultant
    Als Recruitment Consultant ben je de tussenpersoon tussen organisaties en werkzoekende. Hierin houd je je vooral bezig met het acquireren van opdrachten en de werving en selectie van kandidaten. Het binnenhalen van klanten is stap één in het hele proces. Je boort hiervoor bestaande netwerken aan maar bent ook in het dagelijks leven altijd bezig met het leggen van contacten en signaleren van mogelijkheden.
  • Intercedenten
    Een intercedent is werkzaam voor een uitzendbureau en matcht werkzoekende met opdrachtgevers. Randstad en Tempo-Team zijn twee bekende spelers in de markt. Een uitzendbureau richt zich vaak op uitvoerend personeel of starters. Hierin nemen ze het complete wervingsproces voor hun rekening en verschilt daarmee van een recruitmentbureau. Een recruitmentbureau (werving & selectie of detachering) richt zich vaak meer op de hoger opgeleide werknemers.
  • Headhunters
    Headhunters zijn specialistische recruiters binnen een bepaalde markt. Ze richten zich op zwaardere functies in het bedrijfsleven, waar de salarissen hoog zijn. Deze vorm van recruitment is vaak vrij kostbaar en headhunters richten zich dan ook vaak op de topkandidaten in de markt.
Groeien met een RPO?
Download en vul je eigen groeiplan in hoe je sneller en goedkoper kan werven
Werken bij FairSterk? Bekijk onze vacatures!
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Wat doet een recruiter?

Nu we de vraag ‘wat is een recruiter’ beantwoord hebben, gaan we kijken naar wat een recruiter doet. Een recruiter houdt zich bezig met allerlei taken gericht op het werven en selecteren van kandidaten. Hierbij kan aan de corporate zijde gedacht worden aan de volgende werkzaamheden:

  • Schrijven van vacatureteksten;
  • Bepalen welke recruitmentkanalen er ingezet kunnen en moeten worden;
  • Het beoordelen van binnenkomende sollicitaties;
  • Sourcing om geschikte kandidaten te vinden via bijvoorbeeld LinkedIn;
  • Met behulp van een ATS (Applicant Tracking System) contact met kandidaten onderhouden;
  • Telefonische kennismakingen met kandidaten;
  • Voeren en inplannen van sollicitatiegesprekken;
  • Afstemmen van de behoefte met hiring managers;
  • Onderhandelen over de voorwaarden;
  • Nadenken over de profilering (het employer brand) van de organisatie;
  • Invulling verzorgen voor de arbeidsmarktcommunicatie;
  • Het sluiten van arbeidsovereenkomsten;
  • Het sluiten van overeenkomsten met externe bureau’s;
  • Adequaat reageren en inspringen op veranderingen binnen het team;
  • Oplossen van eventuele problemen bij werknemers gedurende hun dienstverband.

Als we kijken naar de rol van een recruiter aan de bureauzijde zien we een aantal verschillen. Zo houdt een bureau recruiter zich in mindere mate bezig met arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. In plaats daarvan richt je je bijvoorbeeld wel op het acquireren van nieuwe klanten en het onderhouden van het contact met bestaande klanten.

De voordelen van RPO Recruitment

Een samenwerking met een RPO bureau betekent één partij die alle werkzaamheden op het gebied van recruitment uit handen neemt. Echter zijn er ook Creatief RPO’s, welke naast de traditionele RPO activiteiten zoals recruitment, ook vormgeving toevoegen aan de dienstverlening. Een Creatief RPO ziet marketing als belangrijk onderdeel van recruitment en snapt het belang van inspelen op emoties. De Creatief RPO neemt naast de wervingstaken ook de verantwoordelijkheid voor het opzetten van de arbeidsmarktcommunicatie en het uitvoeren hiervan. Hierbij is vormgeving (online, offline en motion) een belangrijk onderdeel. Voorbeelden zijn een werken-bij-website of het social-media beheer.

Landingspagina Wat Is Een Recruiter
Wat is een recruiter?