FairSterk helpt bij het opzetten van jouw concept
Wat is concepting?
Wat is concepting?
Wat is concepting? Er zijn verschillende definities van een concept en het woord wordt op verschillende manieren geïnterpreteerd. FairSterk zocht naar een goede definitie en kwam uit bij de volgende van Huyskens & Michels (2011):
‘Een concept is als een rotonde, het is een geheel met een kern, maar je kunt er wel alle kanten mee op’
Een concept is een idee of een overtuiging wat de basis vormt voor de doelstellingen die je wilt behalen en beslissingen die je neemt. Het is een kapstok waaraan je een merk en uitingen op kunt hangen. Het verpakt een verzameling van ideeën in een goed verhaal met sterke onderbouwing waarop je een beslissing kunt nemen en het ten uitvoer brengt.
Een concept is niet zomaar een idee dat in je hoofd spookt. Het is een verzameling van ideeën, verpakt in een goed verhaal die de basis vormt voor keuzes die je maakt. Het vormt als het ware een kapstok of paraplu voor de communicatiemiddelen. In de definitie is de kern van de rotonde jouw concept. De afslagen zijn beslissingen die je neemt op basis van het concept, zonder het overkoepelende idee uit het oog te verliezen.
Waarom concepting?
Nu het duidelijk is wat concepting is, is de volgende stap kijken naar waarom een concept meerwaarde biedt. In de tijd waarin we leven regeert niet langer de ratio of emotie, maar juist de wil van mensen. Trends en de waan van de dag zijn niet meer het allerbelangrijkst. Tegenwoordig vinden mensen het belangrijk om zelf te bepalen waar ze bij horen.
Doordat een concept op een creatieve manier communiceert met de doelgroep, neemt het concept een onderscheidende positie in in het brein van de doelgroep. Met een uniek concept kom je op een unieke plek in de markt terecht en zo onderscheidt je je van de concurrentie. Door jouw concept op een zo creatieve en unieke wijze te communiceren zal je als authentiek bekend staan en de concurrentiestrijd winnen.
Concept als basis voor je employer brand
Een concept helpt je om concurrerend te zijn, ook op de arbeidsmarkt. Juist daarom gebruiken we bij FairSterk concepting om onderscheidende werkgeversmerken te ontwikkelen. Voorbeelden van employer branding vind je tussen onze projecten.
Werken met concepten?
Lijkt het je tof om te werken met concepten binnen de arbeidsmarkt? Bekijk werkenbijfairsterk.nl voor eventuele vacatures of meer over het werken bij onze club!
Waaruit bestaat een concept?
Bij het ontwikkelen van een concept is het van groot belang dat je onderzoekt doet naar de markt waarin je actief bent. Door te weten waar de markt om vraagt en wat er speelt in de markt kun je beter inspelen op ‘gaten in de markt’ waar jij een unieke positie in kan nemen. Daarnaast is het belangrijk om met jouw unieke concept in te spelen op de doelgroep. Onderzoek hun visie, motivatie, overtuigen en interesses. Door deze kennis kan je een inspirerend en onderscheidend concept ontwikkelen. Draag het concept vervolgens uit in alle mogelijke communicatie uitingen, op welke manier dan ook.
Voorbeeld concepting
Nog niet overtuigd van concept denken? Dit voorbeeld van Tony’s Chocolonely verandert dat:
Het chocolademerk Tony’s Chocolonely is anders dan andere chocolademerken. Dit bedrijf verkoopt namelijk niet alleen chocoladerepen in puur, melk of witte chocola, het verkoopt een verhaal. Tony’s Chocolonely strijd namelijk tegen slavernij in de cacao industrie en wil dit volledig uitbannen. In alle communicatie van het merk komt dit streven naar voren, waardoor een authentieke positie in het brein van de consument wordt ingenomen. Tony’s Chocolonely speelt met hun communicatie in op de emoties van de doelgroep. Het voelt alsof je met het kopen van een Tony’s chocoladereep bijdraagt aan een betere wereld, in tegenstelling tot de huismerkchocoladereep. En daar is de consument voor geneigd extra voor te betalen.
FairSterk helpt bij arbeidsmarktcommunicatie
FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. Soms is het vraagstuk; wat is concepting?, maar soms ook anders. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben. Wij pakken arbeidsmarktcommunicatie stapsgewijs aan door onderzoeken te doen, strategie te bepalen, te creëren en te beheren. Of dit nu het werven van personeel is of het ontwikkelen van arbeidsmarkt content.