FairSterk ondersteunt bij je RPO
Wat is recruitment process outsourcing?
Wat is recruitment process outsourcing?
Wat is Recruitment Process Outsourcing? Recruitment Process Outsourcing is het uitbesteden van het volledige recruitment aan een derde partij. In organisaties komt het tegenwoordig vaak voor dat talent niet gevonden wordt en er geen relaties onderhouden worden omdat er te weinig tijd en kennis aanwezig is binnen de organisatie. Indien dit het geval is kan een Recruitment Process Outsourcing Bureau worden ingeschakeld om intern het recruitment op te zetten, te beheren en te coördineren uit naam van de klant en op locatie bij de klant.
Denk aan de invulling van vacatures, contact met bureau’s, de opbouw van een kandidatendatabase ofwel talentpool, (her) schrijven van vacatures en het afnemen van sollicitaties. Dit doen zij vaak door fysiek aanwezig te zijn binnen de organisatie zodat zij het bedrijf goed leren kennen en dus een echte meerwaarde kunnen leveren.
Creatief Recruitment Process Outsourcing bureau
Een samenwerking met een RPO bureau betekent één partij die alle werkzaamheden op het gebied van recruitment uit handen neemt. Echter zijn er ook Creatief RPO’s, welke naast de traditionele RPO activiteiten zoals recruitment, ook vormgeving toevoegen aan de dienstverlening. Een Creatief RPO ziet marketing als belangrijk onderdeel van recruitment en snapt het belang van inspelen op emoties. De Creatief RPO neemt naast de wervingstaken ook de verantwoordelijkheid voor het opzetten van de arbeidsmarktcommunicatie en het uitvoeren hiervan. Hierbij is vormgeving (online, offline en motion) een belangrijk onderdeel. Voorbeelden zijn een werken-bij-website of het social-media beheer.
De voordelen
Het samenwerken met één partij die zowel het recruitment, als de arbeidsmarktcommunicatie oppakt heeft meerdere voordelen. Door samen te werken met een Creatief RPO hoef je niet met meerdere verschillende partijen contact te onderhouden en zorg je ervoor dat er één partij is die jouw bedrijf door en door kent. Daardoor is de samenwerking efficiënter en dus ook goedkoper. Wanneer de samenwerking eerder is afgeschaald en deze na verloop van tijd weer opgeschroefd dient te worden, is voor beiden partijen bekend hoe er wordt samengewerkt en heb je niet te maken met een lange aanloopperiode.
- Snellere doorlooptijden door het stroomlijnen van het recruitment proces
- Verbeteren kwaliteit instroom nieuw personeel, met name door snelle opvolging en effectieve (web)marketing
- Kostenreductie omdat gebruikt wordt gemaakt van schaalvoordelen, flexibele contracten en jarenlange recruitment expertise van de RPO leverancier
- Beschikbaarheid van management rapportages door meer gebruik te maken van technologie
- Meer aandacht voor de arbeidsmarktcommunicatie (social media, kandidaat beleving)
- Werven vanuit de waardes van een klant. Betere kwaliteit kandidaten omdat je de organisatie goed kent
- Schaalbaarheid is beter, je kan flexibel werken
- Goedkoper
FairSterk helpt bij arbeidsmarktcommunicatie
FairSterk weet alles van recruitment process outsourcing en werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben. Wij pakken arbeidsmarktcommunicatie stapsgewijs aan door onderzoeken te doen, strategie te bepalen, te creëren en te beheren. Of dit nu het werven van personeel is of het ontwikkelen van arbeidsmarkt content.
Onderdelen arbeidsmarktcommunicatie?
Er zijn veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Zie het als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever, ook wel ‘employer branding’ genoemd. Het product of geloof dat je op de markt wil brengen middels je marketing en communicatie is in dit geval je bedrijf als werkgever zijnde. Einddoel, zie definitie, is het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de candidate experience.