FairSterk helpt bij het verbeteren van je recruitment marketing

Wat is recruitment marketing?

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing is een gerichte strategie en tactiek welke wordt toegepast om kandidaten te vinden, te boeien en te binden. Door middel van o.a. content marketing, email nurturing, social & mobile recruiting in combinatie met SEO, jobsites, referrals, talenten networks, events, en CRM wordt de relatie met kandidaten aangegaan om ze uiteindelijk te verleiden tot een sollicitatie.

Het werven van talent met recruitment marketing

De ‘War for Talent’ is al langere tijd gaande en wordt steeds heviger, marketing speelt hierin een belangrijke rol. Iedereen is op zoek naar de toppers in de markt en probeert deze op allerlei manieren aan zich te binden. Zonder talent is groei niet mogelijk en in de huidige economie zijn veel bedrijven juist groeiende. Recruiters konden het werk lang af met vacatures schrijven, job sites, events, referrals en de database, maar tegenwoordig is dat volledig verleden tijd. Voor het werven van talent is een echte marketing benadering nodig en zodoende is het vak geboren. Binnen het vakgebied zie je verschillende termen terugkomen, waaronder bijvoorbeeld arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Deze termen zijn allemaal verwant en verweven met marketing en recruitment.

Ondersteuning nodig?

Ben je op zoek naar ondersteuning op het gebied van recruitment marketing. Bijvoorbeeld bij:

  • Een employer branding strategie
  • Het opzetten van een arbeidsmarktcampagne
  • Optimalisatie van arbeidsmarktcampagnes
  • Leadgeneratie door inbound marketing
  • Jobmarketing
  • Conversie optimalisatie van je werken-bij site

Wil je nou meer weten over recruitment marketing? Wij geven ook gave en inspirerende gratis workshops over ons vakgebied. Klik op de link en schrijf je in.

Inbound Recruitment Marketing

In de basis is Inbound Recruitment Marketing het begeleiden en interesseren van (latent) werkzoekenden door je interne en externe communicatie te optimaliseren en strategisch op elkaar af te stemmen. Zodat zij, wanneer de kandiaat hier klaar voor is en de organisatie de juiste vacature heeft, de  tap zullen zetten naar je bedrijf. Je optimaliseert je recruitmentproces, stemt het interne en externe proces op elkaar af met focus op de juiste  doelgroep en maakt dit meetbaar. De in te zetten en te ontwerpen communicatiemiddelen binnen dit proces worden geladen door het verhaal,  concept  en identiteit van het bedrijf.

Onderzoek

We raden aan om hier goed onderzoek naar te doen alvorens je het recruitmentproces gaat optimaliseren. Door  middel van Inbound recruitment marketing regisseer je de activiteiten van de doelgroep rondom je werkgeversmerk. Hierbij speel je in op hun gedrag en behoeften met als doel aan te sturen op concrete acties.

Schaarste

Schaarste vraagt om creativiteit en een bewuster aanpak van de te benaderen doelgroep. Daarnaast neigen we tegenwoordig steeds meer naar een ‘betekenis economie’ met meer maatschappelijke betrokkenheid. Dit leidt ertoe dat mensen bewuster kiezen voor een werkgever die in dit plaatje past. Met behulp van marketing is het dus belangrijk om de meerwaarde van een bedrijf/werkgever aan te duiden.

Gedegen strategie

Een gedegen strategie arbeidsmarktcommunicatie is voor veel bedrijven een belangrijke basis om de recruitment doelstellingen te behalen. Met een recruitment marketing of arbeidsmarktcommunicatie strategie speel je in op het gedrag, leefmilieu en de interesses van jouw specifieke doelgroep.

Handleiding inbound recruitment marketing
Download hier de handleiding om je recruitment marketing te verbeteren
Werken bij FairSterk?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Recruitment marketing en arbeidsmarktcommunicatie

Recruitment marketing is een belangrijk onderdeel van je algehele arbeidsmarktcommunicatie. Er zijn hierin veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Je kunt deze zien als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever, ook wel employer branding genoemd. In dit geval is je bedrijf als werkgever het ‘product’ dat je op de markt wil brengen middels je marketing en communicatie. Doel, zie definitie, is het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de candidate experience.

Enkele belangrijke onderdelen zijn bijvoorbeeld:

  • Duidelijk strategie (plan van aanpak)
  • Uitwerken van de werkgeversidentiteit
  • Het onderzoeken van de doelgroep
  • Zowel intern als extern meenemen
  • Vormgeving

Wat levert dit je op?:

  • Een sterk werkgeversimago.
  • Uitstraling van een professionele organisatie
  • Uiteindelijk betere match tussen kandidaat en bedrijfscultuur
  • Betere kwaliteit medewerkers
  • Vergroting van je ‘awareness’ onder de doelgroep
  • Interactie met de doelgroep
  • Enthousiasme binnen de organisatie

Ons advies, gebruik als strategie om je arbeidsmarktpositie te verbeteren: inbound recruitment marketing. Op deze manier kan je in stappen de lange termijn strategie implementeren. Je kan hiervoor onze handleiding downloaden. Of, ga direct met content aan de slag voor je arbeidsmarktcommunicatie. Bekijk leuke ideeën en strategische voorbeelden in onze whitepaper.

Webinar: inbound recruitment marketing
Landingspagina Recruitment Marketing