FairSterk helpt met een personeelsadviseur

Wat is een personeelsadviseur?

Wat is een personeelsadviseur?

Een personeelsadviseur is inmiddels een verouderde term binnen het vakgebied. Dit viel destijds onder de noemer Personeel & Organisatie (P&O ), maar tegenwoordig heet deze afdeling vaak Human Resources (HR). Personeelszaken/P&O is over het algemeen uitvoerend, HRM/HR is vaak strategisch van aard. In de basis zijn het allemaal afdelingen die de organisatie ondersteunen in alle onderdelen die te maken hebben met de arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer.

FairSterk kan als Creatief RPO op flexibele basis een personeelsadviseur inzetten op locatie van jouw organisatie. Meer weten? Neem contact met ons op of plan vrijblijvend een digitaal adviesgesprek in onze agenda. lekker makkelijk!

Als P&O-adviseur (tegenwoordig dus HR adviseur/medewerker) adviseer en ondersteun je de directie, de managers en soms ook de medewerkers op het gebied van personeel en organisatie. Je stelt het personeelsbeleid op, je verzamelt informatie, je onderhandelt over arbeidsvoorwaarden met het personeel.

Je takenpakket is afhankelijk van de grootte van de organisatie en hoe de organisatie werkt. In organisaties waar veel mensen werken, zullen meerdere personeelsadviseurs nodig zijn en werk je in een team. Meestal ben je dan verantwoordelijk voor een bepaald onderdeel, bijvoorbeeld het aannemen van personeel of ziekteverzuim. Bij een kleine organisatie heb je met alle aspecten van personeel en arbeid te maken.

Groeien met een RPO?
Download en vul je eigen groeiplan in hoe je sneller en goedkoper kan werven
Werken als RPO recruiter?
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Voorbeelden van taken van een personeelsadviseur zijn:

  • Je adviseert over het aannemen van personeel
  • Je geeft advies over ziekteverzuim
  • Je adviseert over scholing
  • Je adviseert over functioneringsgesprekken, opleidingen en beoordelingsgesprekken
  • Je administreert personeelsrapportages, ziekteverzuim en zaken omtrent de salariëring

Waar werk je als P&O-adviseur?

Telecombedrijven, scholen, de gemeente, banken, het goede doel, een grote fabriek: bijna alle organisaties – bedrijven, overheden en non-profit organisaties – hebben P&O-adviseurs in dienst.

Wat je functie in gaat houden en welke ruimte je krijgt is afhankelijk van het soort organisatie en de branche waarin je werkt. Ben je bij een fabriek met lager opgeleid personeel P&O-adviseur of bij een adviesbureau waar hoogopgeleide medewerkers werken? Zo zal in de fabriek bijvoorbeeld het motiveren van personeel door het management en taakroulatie een grotere rol spelen. Bij het adviesbureau zijn onderwerpen als stressmanagement weer erg belangrijk.

FairSterk helpt bij arbeidsmarktcommunicatie

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om de inzet van een personeelsadviseur, maar ook om andere vraagstukken. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben. Wij pakken arbeidsmarktcommunicatie stapsgewijs aan door onderzoeken te doen, strategie te bepalen, te creëren en te beheren. Of dit nu het werven van personeel is of het ontwikkelen van arbeidsmarkt content.

Wat is arbeidsmarktcommunicatie?

FairSterk is op zoek gegaan naar verschillende definities en kwam uit bij een oude van Thomas & Kleyn (1989):

Arbeidsmarktcommunicatie is een managementinstrument dat door planmatige integratie en inzet van verschillende communicatiedisciplines de communicatie beheerst en bestuurt met potentieel personeel en met die personen en instellingen die voor de organisatie van belang zijn voor het aantrekken daarvan.

Het is lastig om tegenwoordig een goede definitie te vinden, mede omdat het een opkomend vakgebied is. We gaan er vanuit dat met verschillende communicatiedisciplines zowel de interne alsmede de externe communicatie wordt bedoeld.

Belang van arbeidsmarktcommunicatie?

Het uiteindelijk doel is de candidate experience vergroten in het proces van werven, ook wel de candidate journey genoemd. Door strategisch in te spelen op de emotie van potentiële kandidaten (de doelgroep) vergroot je de beleving en zodoende wordt de kans groter dat ze bij je bedrijf willen werken.

Door de interne communicatie, het algehele recruitmentproces en databeheer kan er gegarandeerd een optimale kandidaat beleving geregisseerd worden waarmee je een voorsprong creëert op de concurrentie.

Landingspagina Personeelsadviseur
Personeelsadviseur