FairSterk helpt met je marketing recruitment
Marketing Recruitment
Wat is Marketing Recruitment?
Om antwoord te geven op wat marketing recruitment is dienen we eerst te kijken naar de definitie van marketing. En zoals bij vele begrippen kent ook deze term weer vele definities. Wij kwamen uit bij de, naar het Nederlands vertaalde, definitie van de American Marketing Association (AMA)”. “Marketing omvat de activiteiten, functies en processen (in een organisatie) voor het creëren, communiceren, leveren en ruilen van waardeproposities (producten, diensten, services en voordelen) die waarde hebben voor klanten, partners en/of de gehele maatschappij.”
We hebben nu de eerste helft van het begrip marketing recruitment te pakken. Tijd om daarbij de term recruitment uit te diepen: ‘Het werven, screenen, testen en selecteren van geschikte kandidaten voor een bepaalde functie in een organisatie’.
Marketing Recruitment combineren
Wat hierbij direct opvalt is dat de term marketing gericht is op de eindgebruiker (klant, partner en/of de gehele maatschappij) en recruitment van origine vanuit een organisatie. Een goede recruiter moet echter beide partijen dienen. Zij moeten enerzijds de juiste kandidaat zien te vinden én deze intern verkopen aan de eigen organisatie. Anderzijds moeten zij ook de juist carrièremogelijkheden hebben binnen een organisatie en deze extern verkopen aan latent werkzoekende. Afhankelijk van de tijdsgeest en functie welke van deze twee de voorkeur heeft.FairSterk is van mening dat recruitment anno 2019 marketing is en hanteert dan ook de volgende definitie voor recruitment marketing:
FairSterk is van mening dat recruitment anno 2019 marketing is en hanteert dan ook de volgende definitie voor recruitment marketing:
“Recruitment marketing omvat alle activiteiten, functies en processen binnen een organisatie voor het strategisch creëren, communiceren en bieden van werkgelegenheid aan (latent) werkzoekende die van toegevoegde waarde is voor zowel werknemer als werkgever.
Een greep uit de activiteiten die hierbij komen kijken:
- Employer branding
- Content marketing
- Het optimaliseren van de candidate experience
- Schrijven van wervelende vacatureteksten (advertenties in reguliere marketingtermen)
- Het optimaliseren van de solliciatieprocedure
- Het zorgvuldig beheren van alle gegevens van zowel werkgever als werknemer
- Sourcen van kandidaten
En deze lijst kan nog veel langer worden gemaakt, waarbij elk onderdeel gespecificeerd kan worden.
Tenslotte de twee meest voorkomende functies die al deze werkzaamheden uitvoert zijn:
- Specialist arbeidsmarktcommnuicatie
- Recruiteer, ook wel marketing recruiter genoemd
Recruitment marketing en arbeidsmarktcommunicatie
Recruitment marketing is een belangrijk onderdeel van je algehele arbeidsmarktcommunicatie. Er zijn hierin veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Je kunt deze zien als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever, ook wel employer branding genoemd. In dit geval is je bedrijf als werkgever het ‘product’ dat je op de markt wil brengen middels je marketing en communicatie. Doel, zie definitie, is het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de candidate experience.
Enkele belangrijke onderdelen zijn bijvoorbeeld:
- Duidelijk strategie (plan van aanpak)
- Uitwerken van de werkgeversidentiteit
- Het onderzoeken van de doelgroep
- Zowel intern als extern meenemen
- Vormgeving
Wat levert dit je op?:
- Een sterk werkgeversimago.
- Uitstraling van een professionele organisatie
- Uiteindelijk betere match tussen kandidaat en bedrijfscultuur
- Betere kwaliteit medewerkers
- Vergroting van je ‘awareness’ onder de doelgroep
- Interactie met de doelgroep
- Enthousiasme binnen de organisatie
Ons advies, gebruik als strategie om je arbeidsmarktpositie te verbeteren: inbound recruitment marketing. Op deze manier kan je in stappen de lange termijn strategie implementeren. Je kan hiervoor onze handleiding downloaden. Of, ga direct met content aan de slag voor je arbeidsmarktcommunicatie. Bekijk leuke ideeën en strategische voorbeelden in onze whitepaper.