Arbeidsmarktcampagne Meldkamer Ambulancezorg Haaglanden
Verpleegkundig Centralisten
Meldkamer Ambulancezorg Haaglanden
FairSterk heeft voor de Meldkamer Ambulancezorg van de Veiligheidsregio Haaglanden een campagne ontwikkeld, inclusief campagneconcept, met doel Verpleegkundig Centralisten te werven. Een campagne die moest aansluiten op de opleiding tot Verpleegkundig Centralist, welke op specifieke momenten start. Extra uitdagend dus.
Resultaat:
- Ruim 3 miljoen vertoningen
- Bijna 750.000 personen bereikt in de regio Haaglanden
- 25.000 bezoekers naar de campagnesite
- 482 sollicitaties en leads
- Een CPA van €34,41 (kosten per lead)
- 10 hires tegen een cost per hire van +/- €6000,-
Een krachtig campagneconcept
We zijn gestart met een grondige doelgroepanalyse via een interne vragenlijst, groepsgesprekken en observatie op de meldkamer. Dit leverde waardevolle inzichten op, zoals de fascinatie van collega’s voor escape rooms en de uitdaging van hulpverlenen “met gebonden handen en blinddoek.”
Campagneconcept: ‘Ik hoor, ik hoor, wat jij nu ziet’
Als verpleegkundig centralist draait het om scherp luisteren en zorgkennis toepassen om de zorgvraag helder te krijgen. Dit leidde tot het concept: “Ik hoor, ik hoor, wat jij nu ziet.”
De campagne is ontwikkeld op basis van deze inzichten. Voor de awarenessfase maakten we een motion video met een (geënsceneerde) 112-melding, die leidt naar een campagnepagina gericht op Verpleegkundig Centralisten.
In de vervolgfases ligt de focus op het ‘puzzel’ element van de campagne, met middelen zoals een advertorial, social posts, posters en WhatsApp formats. De campagne start met de call-to-action “Redt jouw vraag levens?” en neemt met verhalen van collega’s de drempels weg, terwijl de aantrekkingskracht van het werk wordt benadrukt.
Offline campagnemateriaal
Afgestemd op opleidingsmomenten
De uitdaging in de werving lag vooral bij Verpleegkundig Centralisten op de meldkamer, een functie waarvoor minimaal een MBO 4 Verpleegkunde vereist is. Met deze achtergrond kunnen kandidaten instromen en beginnen aan de opleiding tot Verpleegkundig Centralist.
Deze opleiding heeft vaste startmomenten door het jaar heen, wat invloed heeft op de personeelsplanning. “De campagne is daarom in golven ingezet, zodat de timing perfect aansluit bij de opleidingsplanning, met ook oog voor latent werkzoekenden.” Vandaar de crossmediale aanpak: abri’s bij ziekenhuizen, een social media campagne, en een paginagrote advertentie in het vakblad V&VN.
De campagne volgde het AIDA-model, waarbij de A van Actie in de eerste fase vooral gericht was op leadgeneratie naast sollicitaties. Via een quiz werden gegevens verzameld, zodat de recruitmentafdeling warme leads kon opvolgen.
Vanwege succes vroegtijdig gestopt
Inderdaad! Na slechts één maand en enkel de awareness advertenties, was de instroom zo groot dat de campagne tijdelijk werd gepauzeerd. Gelukkig duurde dat niet lang. Na kort overleg werd de campagne weer hervat, om nog beter op kwaliteit te selecteren en de talentpool verder te vullen voor toekomstige werving.
De resultaten spreken voor zich: met tientallen kwalitatieve leads en sollicitanten is de opleiding voller dan ooit. FairSterk en de meldkamer van Haaglanden zijn dan ook zeer tevreden met het resultaat.
Online advertenties
Ga ook met recruitment marketing aan de slag
Plan een kennismaking