En wanneer heb je het nodig?

Wat is Server Side Tagging?

Sinds 2020 heeft server side tagging, mede door de ITP-update van Apple(*), marketingland in haar greep. Begin 2024 ontstond er opnieuw paniek. Dit keer over privacywetgeving in de EU en de reactie van Google hierop met haar nieuwe consentmodus.

Maar in recruitment blijft het opvallend stil rond deze technologieën. Waarom eigenlijk? In 2025 zijn recruitment marketing, privacybescherming en data namelijk onmisbare pijlers van elke succesvolle wervingsstrategie.

In dit blog lees je wat je wat server side tagging is en wat je kan doen om je werken-bij site beter te analyseren en privacy van je bezoekers te waarborgen.

*Het intelligent tracking prevention (ITP) protocol werd in 2020 door Apple in iOS 14 en MacOS Big Sur in Safari doorgevoerd. Safari was daarmee de eerste grote browsers die third-party cookies hard aanpakte.

Wat is server side tagging?

Met server side tagging hebben marketeers een oplossing om meer (campagne)data te verzamelen. Waar traditionele third-party tracking wordt geblokkeerd door browsers en adblockers, biedt first-party tracking een robuuste oplossing.

Het geheim? In plaats van data direct naar externe platforms zoals Google te sturen, verloopt alles eerst via de server van je eigen website. Dit maakt het veel moeilijker voor browsers en adblockers om de communicatie te onderbreken.

De belangrijkste voordelen op een rijtje:

  • Toekomstbestendige en schaalbare oplossing;
  • Herstel tot 40% van de geblokkeerde data;
  • Significant lager risico op privacy-overtredingen;
  • 2 tot 3x langere cookie-levensduur voor retargeting doeleinde;
  • Stijging in campagneresultaten dankzij betere inzichten voor algoritmes.
Server side tagging werking in de basis,

De impact van data op jouw wervingsstrategie

Data speelt een grotere rol dan ooit in recruitment. Met name recruitment marketing speelt voor veel organisaties een sleutelrol om de instroom van kandidaten te waarborgen.

Voorheen hadden recruitmentteams een ‘organische’ onderstroom van kandidaten. Met de jaren is de noodzaak voor sourcing door krapte op de arbeidsmarkt enorm toegenomen. Recente ontwikkelingen laten bij steeds meer organisaties zien dat zonder een sterk employer brand en wervingscampagnes de latente doelgroepen ook niet meer bereikt worden. Met de beperkingen op third-party cookies groeit als gevolg hiervan ook de noodzaak voor server side tagging!

Ben je dan te laat op het feestje? Nee, zeker niet! De slingers hangen nog. Het was in 2020 dat een gastredacteur op Werf& onderzoek deed; hun bevinding was dat sinds 2015 recruitment marketing een vogelvlucht nam onder Fortune-500-bedrijven. Sindsdien heeft het de laatste jaren ook steeds meer voeten aan de grond gekregen binnen het bedrijfsleven in Nederland.

De impact van first-party data is onmiskenbaar op marketingactiviteiten bij FairSterk. Zo gebruiken we first-party tracking voor meer accurate inzichten uit analytische tools rondom gebruikersgedrag. Zijn we beter in staat heatmaps van pagina’s te maken, om te zien wat kandidaten belangrijk vinden in een vacature. En stuurt data ook campagne-algoritmes aan. Zo behalen we in combinatie met A/B-tests het beste resultaat voor opdrachtgevers.

Hoe bewaak je de privacy van bezoekers?

Met meer wervingscampagnes is er meer data. Meer data betekent meer privacygevoelige informatie. Die informatie mag alleen met zogenaamd ‘consent’ verzameld worden door server side tagging oplossingen.

Onze aanpak geeft bedrijven volledige controle over:

  1. Naleving van AVG/GDPR en EU-privacywetgeving
  2. De verzamelde data op de website;
  3. De data die gedeeld wordt met advertentiesystemen;
  4. Geplaatste volgcookies binnen het Consent Mode-framework van Google;

Om privacy en controle te behouden gebruik je een cookiebanner. Hiervoor zijn we gecertificeerd partner van Cookiebot. Met de cookiebanner kun je op de achtergrond toestemming (consent) van bezoekers uitlezen. Zo stem je het gedrag van de server side tagging af op naleving van AVG/GDPR-regels.

Ben je trouwens benieuwd of jouw website AVG-regels naleeft? Stuur een mail met de link naar je website naar marketing@fairsterk.nl en we checken het gratis voor je!

Wat kost server side tagging?

Goed, je vraagt je inmiddels af wat dat technische verhaal mag kosten. We kunnen alvast verklappen: de kosten vallen mee! Wanneer we het meewegen in de wervingskosten van opdrachtgevers, zien we een daling. Dit komt doordat campagneresultaten vaak verbeteren en websites meer data gedreven optimalisaties ontvangen, ook buiten campagnes om.

Zo starten de maandelijkse tarieven voor de tooling bij websites tot 10.000 maandelijkse bezoekers bij €32,- en zijn er eenmalige implementatiekosten. Deze kosten hangen af van de omvang van de gewenste implementatie en het CMS van de website.

Wil je ook meer data en betere bedrijfsbeslissingen maken? Geef ons een belletje op 010-3031913 of laat je gegevens per mail achter bij info@fairsterk.nl!

Hoe ziet de toekomst eruit voor recruitmentdata?

De huidige focus op privacy vanuit de EU en de toenemende druk op ‘big tech’ zullen tot steeds meer beperkingen leiden. Hierdoor voorspellen wij dat het belang van innovatieve recruitment marketing oplossingen alleen maar zal groeien.

Maar recruitment marketing is just getting started! We werken hard en blijven bij met de laatste innovaties en ontwikkelingen om succesvolle wervingscampagnes mogelijk te maken. Bij FairSterk geloven we dat het anders moet. Jij ook?

Benieuwd geworden naar onze aanpak? Kom kennismaken!