Verpleegkundig Centralisten werven met een unieke campagne
Dat het personeelstekort in de zorg groot is, zal niemand zijn ontgaan. Maar dat dit ook de acute zorg raakt, misschien wel. Op de meldkamer van de regio Haaglanden was de wervingsvraag urgent. Het lukte onvoldoende om nieuwe verpleegkundig centralisten aan te trekken. “Veel mensen denken toch dat je op de meldkamer werkt als een callcentermedewerker”, zo vertelde één van de collega’s in de interviews.
FairSterk is aangehaakt met de opdracht: ontwikkel een campagne, inclusief campagneconcept, dat zorgt voor de gewenste instroom. Instroom op specifieke momenten, aangezien de opleiding tot Verpleegkundig Centralist op vaste momenten in het jaar start. Leuke extra uitdaging dus, die een specifieke campagneplanning vereist.

Onderdompelen in de doelgroep voor een spot-on campagneconcept
Het uitgangspunt moet volgens ons altijd de doelgroep zijn, zo vinden we bij FairSterk. Natuurlijk wil je je werkgeversverhaal en employer brand over de bühne krijgen, maar deze landt pas als je weet wíe die boodschap ontvangt en waar zij op aan gaan.
Het startpunt was een grondige verdieping in de doelgroep. Met een interne vragenlijst, diverse groepsgesprekken en door op de meldkamer mee te kijken (en te luisteren). Zo konden aannames getoetst worden. “In het creatieve denkproces vind je soms haakjes waarvan je denkt… dit kan hét wel eens zijn.”
Echt in de huid kruipen van… Dat leverde direct al leuke inzichten op. Zo bleken meerdere collega’s gek te zijn op escape rooms en het oplossen van puzzels. En werd de vergelijking gemaakt met “geblinddoekt en met je handen gebonden” hulpverlenen.
Ik hoor, ik hoor, wat jij nu ziet
Als verpleegkundig centralist is het de kunst om te luisteren, door te vragen en dit te koppelen aan zorgkennis, om zo de zorgvraag helder te krijgen. Daar komt het campagneconcept “Ik hoor, ik hoor, wat jij nu ziet.” dan ook vandaan.
Binnen de kanalen, middelen en boodschap is er gekozen voor uitwerkingen die aansloten bij de inzichten uit het onderzoek. Zo is er voor de awareness social campagne een motion video gemaakt met als audio een (in scène gezette) 112-melding. De advertentie leidt naar een campagnepagina die volledig in het teken staat van de Verpleegkundig Centralisten.
Voor de fases erna zijn er middelen uitgewerkt in het ‘puzzel’ element van de campagne. Hier klikken de onderdelen in elkaar. Van de advertorial in het vakblad VN&V, social posts tot posters en WhatsApp formats om de referral campagne aan te jagen. In eerste instantie met de call-to-action “Redt jouw vraag levens?”, een leadgenerator op de campagnepagina. Met verhalen van collega’s op de meldkamer weerleggen we de drempels uit het onderzoek en worden pullfactoren van het werk aangehaald.

Toewerken naar opleidingsmomenten
Het wervingsvraagstuk lag vooral bij Verpleegkundig Centralisten op de meldkamer, een functie waarvoor minimaal een MBO 4 Verpleegkunde vereist is. Met deze opleidingsachtergrond kan iemand instromen en de opleiding tot Verpleegkundig Centralist starten.
Deze opleiding kent vaste startmomenten door het jaar heen en dat heeft invloed op de personeelsplanning. “De campagne is in een soort golfbeweging ingezet, zodat de inzet één op één aansluit bij de opleidingsplanning. Natuurlijk in de strategie ook rekening houdend met het grote aandeel latent werkzoekenden.” Vandaar ook de crossmediale inzet. Van abri’s rondom ziekenhuizen, social media campagne en een paginagrote advertentie in het vakblad V&VN.
In verschillende media doorloopt de doelgroep de diverse fases van het AIDA-model. De A van Actie is in de eerste fase niet alleen ingestoken op sollicitaties maar juist ook ‘leadgeneratie’. Geïnteresseerden laten gegevens achter, waardoor de recruitmentafdeling warme contacten op kon volgen.
Vanwege succes vroegtijdig gestopt
Ja, echt! Na één maand en enkel de awareness advertenties was de instroom al zodanig dat de campagne tijdelijk werd gepauzeerd. Niet voor lang gelukkig!
Na overleg is de campagne vrij snel weer ‘aangezet’. Enerzijds zodat er nog meer geselecteerd kan worden op kwaliteit, anderzijds om de talentpool verder te vullen zodat hier in de toekomst uit geworven kan worden.
Over de resultaten van de campagne kunnen zowel FairSterk als de meldkamer van de regio Haaglanden niet anders dan positief zijn. Met tientallen kwalitatieve leads en sollicitanten is de opleiding voller dan ooit. Kijkende naar de (schaarse) doelgroep is dat iets waar alle partijen trots op kunnen zijn.