4 TIPS

Solliciteren via een Instagram chatbot

Solliciteren via Instagram

Instagram alleen nog maar gebruiken om te zenden is eigenlijk zonde. Vooral als je doelgroep zich veelvuldig bevindt op het platform. Je vraag stellen via de DM tool, bestellingen plaatsen in de shop en zelfs solliciteren via Instagram is mogelijk. Nog een efficiëntere manier om jouw nieuwe kandidaten te boeien, vinden en binden aan jouw organisatie.

Maar, hoe dan? Door gebruik te maken van een chatbot; de geautomatiseerde gesprekspartner. Een chatbot is in staat om onder andere je klantvragen sneller af te handelen, goed voor de marketing en lead generatie. Daarnaast is het een unieke en efficiënte manier voor het werven van nieuwe kandidaten.

Tekort aan kandidaten?
Het tekort aan kandidaten, vakantiegangers de sjaak, de zorg loopt over, leraren tekort, biertoppers zijn overgestapt. Waar ligt het dan aan?
Werken bij FairSterk?
Samen weet je méér. Kwaliteit leveren door het stimuleren van samenwerking en ontwikkeling. Dat is werken bij FairSterk.

Efficiënter werven, makkelijker solliciteren.

Wat maakt recruitment via een Instagram chatbot dan zo efficiënt? Komen we even terug op het zenden van alleen informatie. Zodra er een vacature advertentie of posts voorbij komt op de tijdlijn van jouw potentiële kandidaat, kan het zijn dat er vragen ontstaan. De Instagram chatbot kan hierin een ondersteuning zijn. De vragen van de kandidaat worden direct beantwoord, er is een mogelijkheid voor de kandidaat om te solliciteren en de chatbot kan meer informatie delen over jouw organisatie en of de vacature. Het is namelijk zelfs mogelijk om de Instagram chatbot een volledige formulier in te laten vullen.

Door het mogelijk te maken alles via één platform te regelen wordt de drempel ook verlaagd om te solliciteren. De chatbot is ook nog eens volledig te personaliseren, zodat het altijd past bij jouw organisatie. Hoe richt je dan zo’n chatbot efficiënt in? Hieronder een aantal tips van ons.

Solliciteren via een chatbot: een voorbeeld.

De Instagram chatbot inrichten; tips van ons!

Tip 1: Focus je op wat je klanten of kandidaten willen weten. Heb je al een FAQ? Richt hier dan ook je chatbot op in. Zorg er wel voor dat je FAQ dezelfde informatie bevat als je chatbot.

Tip 2: Geef je Instagram chatbot een persoonlijkheid. Op deze manier voelt het voor de klant of kandidaat als een persoonlijker gesprek. Dit kun je doen met de tone-of-voice, een naam en zelfs een uiterlijk. Hoe spreekt de chatbot jouw doelgroep aan? Wil je gebruik maken van emoticons? De tone of voice moet zo specifiek mogelijk bepaald worden aan de hand van jouw organisatie. Het is namelijk wel het eerste aanspreekpunt van jouw klanten of kandidaten en kan daarmee imago bepalend zijn.

Tip 3: Houdt er rekening mee dat een klant of kandidaat met een vraag kan komen waar de chatbot geen antwoord op weet; zorg er dan voor dat er voor de klant wel een oplossing wordt geboden. Dit kunnen contactgegevens zijn van een bepaalde afdeling binnen een organisatie. Zo biedt je toch een oplossing en laat je een klant of kandidaat niet in de kou staan.

Tip 4: Het onderzoeken van de gewenste gebruikerservaring en klantreis maakt het een stuk makkelijk om de chatbot op een efficiënte manier in te richten. Zo weet je precies wat jouw klanten willen en waar er vragen over kunnen ontstaan. Dit kun je toetsen bij je klanten na bijvoorbeeld een aankoop of bij kandidaten na een sollicitatieprocedure.

Over diversiteit en verbinden tussen MKB en nieuwe Nederlanders
Met Sahar Noor, manager diversiteit en inclusie BNN/VARA, praten wij o.a. over de kansen tot verbinden tussen het MKB en nieuwe Nederlanders.
Sneller vacatures invullen door een sterk werkgeversmerk
Met het tekort aan kandidaten wordt het als werkgever steeds moeilijker om tijdig de vacatures in te vullen.