5 TIPS

Een sterk onboardingstraject inrichten

Herkenbaar?

Yes, je hebt eindelijk de ideale kandidaat binnengehaald!

Nu blijkt dat jouw nieuwe medewerker graag wilt weten wat hij of zij tijdens het onboardingstraject kan verwachten. Maar help… jouw onboardingstraject bestaat eigenlijk voornamelijk gewoon uit meekijken. Je vindt het als werkgever namelijk ook belangrijk om te zien hoe zelfredzaam iemand is. Toch, wil je wel iets meer kunnen bieden dan alleen meekijken. Hoe richt je dan het onboardingstraject in, waardoor jij als werkgever Γ©n jouw toekomstige medewerker een sterke start kunnen ervaren? Wij geven je tips!

Vraag maar raak!

Het ultieme onboardingstraject vanuit jouw huidige medewerkers.

Om erachter te komen welke behoeftes er zijn voor het onboardingstraject moet je beginnen bij de harde kern, je huidige medewerkers. Hoe richten zij het in vanuit hun perspectief? Hoe ervaarde zij de eerste weken? Of zelfs bij vorige werkgevers? Door te beginnen bij je huidige medewerkers kun je eventuele pijnpunten en andere feedback meenemen en verbeteren. Het betrekken van de werknemers bij het traject laat zien dat je daadwerkelijk open staat voor feedback en wilt bijdragen aan een open en veilige sfeer op het werk.

Het pre-boardingstraject; voor de nieuwe medewerker.

Misschien nog wel belangrijker dan het onboardingstraject. Zodra de feedback is achterhaald en je hebt uitgevogeld hoe je dit gaat aanpakken in de toekomst, kun je beginnen met het inrichten van het pre-boardingstraject. Voor je nieuwe medewerker begint aan de eerste werkweek zijn er een aantal dingen die daarvoor al erg belangrijk:

  • De logistieke voorbereidingen – een laptop, een telefoon, toegang tot de systemen.
  • Hoe lunchen jullie op kantoor? Lopen jullie gezamenlijk naar de supermarkt? Is er lunch geregeld op kantoor? Neemt iedereen altijd zelf iets mee? Laat dit weten vooraf, zodat je nieuwe medewerker daar ook op voorbereid is.
  • Stel van te voren doelen op voor de proeftijdperiode. Is er iets wat je nieuwe medewerker graag wilt leren of zijn er bepaalde dingen die jij van jouw nieuwe medewerker verwacht? Bespreek het samen en stel hiermee realistische doelen op.
  • Bespreek van te voren met je nieuwe medewerker wat er in de eerste weken op de planning staat. Zo’n eerste week voor een nieuwe werknemer kan vooral ook spannend zijn en misschien neemt je nieuwe medewerker wel wat onzekerheden mee. Voorkom ongemakkelijke situaties door voorbereid te zijn. Je wilt graag dat je nieuwe medewerker zich ook welkom en nodig voelt.
Tekort aan kandidaten?
Het tekort aan kandidaten, vakantiegangers de sjaak, de zorg loopt over, leraren tekort, biertoppers zijn overgestapt. Waar ligt het dan aan?
Werken bij FairSterk?
Samen weet je méér. Kwaliteit leveren door het stimuleren van samenwerking en ontwikkeling. Dat is werken bij FairSterk.

Het pre-boardingstraject; voor je huidige medewerkers.

Ook dit onderdeel van het pre-boardingstraject verdient een eigen puntje van aandacht. Je hebt je huidige medewerkers meegenomen in het inrichten van het onboardingstraject. Nu is het ook belangrijk om ze mee te nemen in het pre-boardingstraject. Het kan zijn dat niet de planning van iedere collega het toe laat om hun nieuwe collega uitgebreid welkom te heten.Β Stel dan een aantal mensen beschikbaar om te bespreken wat hun invulling is tijdens de kennismakingsweek en de rest van de proeftijdperiode.

Maak een planning voor de gehele proeftijd periode.

Na zo’n eerste kennismakingsweek is het tijd om echt aan het werk te gaan. Tijdens de proefperiode moet blijken hoe de medewerker de organisatie en het werk ervaart en vice versa. Welke punten zijn belangrijk om mee te nemen in deze planning?

  • Een gesprek om te vragen hoe de eerste week is ervaren. Mocht er feedback uitkomen, neem je dit mee voor de rest van de periode.
  • Vraag in dit gesprek ook of de nieuwe medewerker, met kennis van de eerste week, denkt de opgestelde doelen te kunnen behalen.
  • Mogelijk gaat de nieuwe medewerker aan de slag met een aantal projecten of neemt deze over van collega’s. Neem dit mee in de planning, zodat je nieuwe medewerker goed op de hoogte is van de inhoud van het project en de voortgang.
Over diversiteit en verbinden tussen MKB en nieuwe Nederlanders
Met Sahar Noor, manager diversiteit en inclusie BNN/VARA, praten wij o.a. over de kansen tot verbinden tussen het MKB en nieuwe Nederlanders.
Sneller vacatures invullen door een sterk werkgeversmerk
Met het tekort aan kandidaten wordt het als werkgever steeds moeilijker om tijdig de vacatures in te vullen.

Valt het onboardingstraject wel in het juiste concept?

Past jouw ontworpen traject ook echt daadwerkelijk bij jouw employer brand strategie? Als jouw organisatie veel met duurzaamheid/creativiteit bezig is zul je hier ook je traject op moeten inrichten. Het onderscheidende vermogen als werkgever bewijzen is, zeker in de eerste week van een nieuwe medewerker, beslissend.

 

Een sterk onboardingstraject = een sterk werkgeversmerk

Op elke netwerk gelegenheid, of dit nu privΓ© of zakelijk is, wordt gegarandeerd gevraagd hoe het nou is bij die nieuwe werkgever. Dan hoop je stiekem natuurlijk wel dat jouw medewerkers een mooi betoog houden over jou als werkgever. Door tijd te steken in een sterk onboardingstraject draag je bij aan een sterk werkgeversmerk. En een sterk werkgeversmerk betekent; sneller vacatures invullen, werknemers blijven langer en betere kandidaten ontvangen.