Neuromarketing en beïnvloeden in recruitment

Neuromarketing

Neuromarketing

Neuromarketing, soms ook aangeduid met de nauw verwante term neuro-economie, is een relatief nieuw vakgebied waarbij medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. Aangezien wij geloven dat goed recruitment niet zonder marketing of communicatie kan…. Hoe kunnen we dat dan toepassen?

Bewust van onbewust

Iedereen maakt elke dag aardig wat keuzes; van welk paar sokken je draagt tot bij welk bedrijf je solliciteert. En het gros van al onze keuzes berust op onbewuste processen die kunnen worden beïnvloed door verschillende interne en externe factoren. Dus hoe komen we tot onze keuzes, bijvoorbeeld voor een specifieke werkgever, en hoe is dit te beïnvloeden?

Het hebben van een standaard website, nieuwsbrief of app met dito teksten en foto’s is al lang niet meer genoeg. Maar hoe pak je dit als HR- of recruitmentspecialist dan wél aan? Nou, door in je wervingsuitingen bewust bezig te zijn met het overtuigen van het onbewuste brein van je doelgroep. ‘Hoe dan’, zul je je nu afvragen. Wij zetten hier een aantal invalshoeken en praktische tips op een rijtje. Een goede keuze dus om nog even door te lezen!

Neuromarketing

Neuromarketing wordt binnen de reclame en communicatiewereld al enige tijd toegepast. Meer grip krijgen op de effectiviteit van campagnes door de klant op zijn of haar onbewuste niveau beter te begrijpen, is hierbij het devies. Deze methode komt voort uit de neurowetenschap. Binnen deze discipline wordt de werking en uitwerking van menselijke emoties bestudeerd en daarmee de invloed op onze beslissingen en denkwijzen.

Door een scan van de hersenen te maken kan zodoende bekeken worden hoe bepaalde hersengebieden reageren op beelden of geluiden en welke emoties dit oproept. Belangrijk zijn de stoffen die hierbij in ons lichaam vrijkomen. Dopamine, endorfine en oxytocine zorgen bijvoorbeeld voor een goed en positief gevoel, een gevoel van beloning,  geluk of plezier.

Neuromarketing, heel interessant, maar voor recruitmentdoeleinden is deze methode soms lastig toe te passen. Wél kunnen we de inzichten uit de neuromarketing gebruiken om erachter te komen wat er belangrijk is in het nemen van beslissingen. Op deze manier kun je zelf bewuster gaan nadenken over hoe je het onbewuste keuzeproces van jouw potentiële kandidaten kunt beïnvloeden.

Beinvloeden met storytelling. Download de handleiding.

  • Wat is storytelling
  • Waarom is 'storytelling' belangrijk voor arbeidsmarktcommunicatie
  • Voorbeelden en tips
Download de handleiding!

Keuzes en de psychologie van het beïnvloeden

Dus hoe werkt neuromarketing, het onbewuste keuzeproces en wat levert het op? Volgens expert toegepaste neuromarketing en beïnvloedingspsychologie Hein Heijnen, oprichter van de Academie voor Gedragskennis, zijn hierbij drie onbewuste factoren van invloed:

  • Je wil zo snel of gemakkelijk mogelijk resultaat van je keuze. Een keuze moet dus efficiënt voelen
  • Je moet het gevoel hebben dat je keuze gewaardeerd wordt door diegenen waarmee jij je het meest identificeert
  • De keuze moet een goed gevoel en dus een positieve emotie oproepen

De combinatie van deze factoren geeft het gevoel de juiste keuze gemaakt te hebben en daarmee een ‘winnaar’ te zijn. Een klein voorbeeld uit de marketingpraktijk; de softijs-strategie van IKEA. Na een aankoop gebeurt er op onbewust niveau een hoop. Onbewust is er altijd een gevoel van twijfel of onvoldaanheid, want er is geld uitgegeven. IKEA benut dit kwetsbare moment als basis voor een goede relatie.

Na de kassa bieden zij namelijk de mogelijkheid om voor een appel en een ei zelf een softijsje te maken. Door middel van dit ‘zelf maken’ wordt het product meer gewaardeerd. En wie houdt er nu niet van een spotgoedkoop doe-het-zelf ijsje? Daarnaast zorgt de suiker in het ijsje ervoor dat de hersenen dopamine aanmaken. Dit geeft een gevoel van beloning; de klant voelt zich een winnaar. De winkel te slim af zijn door ‘stiekem’ nog wat ijs bij te vullen? Dubbel fijn! Het lege gevoel na de aankoop is opgevuld met een licht gevoel van euforie. En daar gaat om het om. De klant loopt als de gevoelsmatige winnaar de deur uit.

Recruitment en ijs?

Nu gaan ijsjes en recruitment wellicht wat minder goed samen, maar het idee is helder. Solliciteren of een andere baan overwegen zijn in de regel ook exercities die aardig wat onzekerheid met zich meebrengen. Het is dus goed om na te denken over hoe je, binnen de recruitmentstrategie, de keuze voor of relatie met jouw organisatie op een onbewust niveau kunt stimuleren. Een soepele en gemakkelijke procedure is natuurlijk altijd goed. Maar denk ook eens verder. Roept een simpel en enigszins generiek ‘Bedankt voor je sollicitatie’ nu zo’n lekker gevoel op? Waarom geen virtueel confettikanon en ‘Gefeliciteerd met je sollicitatie! Wij zijn hier super blij mee! Je hoort snel van ons!’.

Verras, verbaas en zorg voor een goed gevoel. Hierbij hoeft dus niet groot, groter, grootst worden uitgepakt. Ook kleine, creatieve ideeën lenen zich hier goed voor. Eurowings, een Duitse budgetmaatschappij, is hier een goed voorbeeld van. Zij liftten enkele jaren geleden mee op de populariteit van Tinder, door elke vacature te transformeren in een Tinder-profiel. Potentiële kandidaten konden eenvoudig naar rechts of naar links swipen. Een swipe naar rechts gaf toegang tot meer informatie over de baan, en uiteindelijk mogelijk zelfs een ‘perfect match‘. Door deze opzet creëerde Eurowings het gevoel ‘erbij te willen horen’ en verleidden ze meer mensen om te solliciteren.

De (meer)waarde van woorden

Het nadenken over hoe woorden het brein kunnen beïnvloeden is belangrijk. Ook binnen de recruitment en onboarding. Volgens een door Heijnen opgesteld gedragsmodel, liggen hier diverse psychologische bouwstenen aan ten grondslag. De context of situatie vormt hierin de basis.

Aan elke situatie zijn veel verschillende woorden te koppelen. Dergelijke woorden maken een situatie op onbewust niveau waardevol of waardeloos en spreken daarmee positieve of minder positieve emoties aan. Deze ‘zingevingswoorden’ zijn te verdelen in drie groepen:

  • Universele woorden gelden voor iedereen. Dit zijn vrijheid, veiligheid, saamhorigheid, gezondheid en humor
  • Situationele woorden verschillen per situatie. Thuis Netflixen associeer je tenslotte met andere woorden, dan het geven van een bedrijfspresentatie. Bij languit op de bank een serie kijken horen ‘genot’ en ‘ontspanning’. Bij een presentatie ‘zelfverzekerdheid’ en ‘energie’. En zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen
  • Persoonlijke woorden zijn per individu verschillend. De waarde van deze woorden wordt tijdens het opgroeien bepaald en zijn mede afhankelijk van de levensfase waarin je je bevindt

Het is daarom van belang dat jij je verplaatst in je doelgroep. Ook bij het schrijven van een vacaturetekst. Wat zoekt jouw doelgroep? Wat beweegt hen? Leg hierbij de nadruk op zingevingswoorden die gekoppeld zijn aan het specifieke vakgebied waarvoor je een vacaturetekst schrijft. Een engineer zal zich bijvoorbeeld aangetrokken voelen door woorden als ‘innovatie’ of ‘nauwkeurigheid’, terwijl een grafisch vormgever zich vakmatig meer vereenzelvigt met ‘creativiteit’ en ‘spontaniteit’. Iemand die zichzelf hierdoor terugziet in een tekst zal een sterkere binding voelen met de functie en de organisatie. Ook jouw bedrijf op die manier in woorden vangen kan op onbewust niveau voor een positieve trigger zorgen.

En vergeet hierbij niet alle andere wervingsuitingen die je als bedrijf naar buiten brengt; blogs, vlogs of campagnes. Het visueel maken van de zingevingswoorden die van toepassing zijn op jouw organisatie is sowieso een krachtig middel. Zo lang je ervoor zorgt dat je dit alles combineert met het eerder beschreven onbewuste keuzeproces kun je beter top-of mind blijven. Dus zet jouw hersenen bewust aan het werk om het onbewuste brein van je potentiële kandidaten jouw kant op te krijgen!