Wat ooit bij ons begonnen is als een grap, begint de laatste tijd steeds meer de basis te vormen van onze (arbeids)marketing- communicatiestrategie. Momenteel is het ‘mand’ principe eigenlijk niet meer weg te denken.
De oorsprong
Het ‘mand’ principe komt eigenlijk voort uit het volgende filmpje:
Omroep Maxim: Meneer Mandje
Bij het schrijven of bespreken van content refereerden we hier vaak naar wanneer er ergens teveel woorden aan vuil gemaakt werden. Langzaam maar zeker hebben we het echter dusdanig verwikkeld binnen onze marketing- communicatiestrategie, dat we bij alles nadenken of het niet met minder woorden gezegd kan worden.
Waarom deze marketing- communicatiestrategie?
In de hedendaagse maatschappij bevindt alles en iedereen zich online. Nederlanders surfen gemiddeld twee uur per dag op het ‘world wide web’. Je zou dus zeggen dat ze best even de tijd kunnen nemen om jouw post, artikel of website kunnen lezen. Mooi niet dus.
Het gedrag van online gebruikers kenmerkt zich door het scannen van informatie. Zowel op sociale media, als op websites, er wordt constant gescand naar relevante content. Als binnen één oogopslag niet de interesse van de bezoeker gewekt wordt, scrolt deze verder of verlaat hij je website.
Dit geldt uiteraard ook voor je arbeidsmarktcommunicatie. Ellenlange vacatures worden niet gelezen en een werken-bij website met alleen maar tekst zal weinig tot de verbeelding spreken. Het gaat om het regisseren van beleving door het toevoegen van emotie. Dit kan door middel van aansprekende teksten, maar vooral beeldmateriaal is hier een goede tool voor.
Ons advies, gebruik als strategie om je arbeidsmarktpositie te verbeteren: inbound recruitment marketing. Op deze manier kan je in stappen de lange termijn strategie implementeren. Je kan hiervoor onze handleiding downloaden. Of, ga direct met content aan de slag voor je arbeidsmarktcommunicatie. Bekijk leuke ideeën en strategische voorbeelden in onze whitepaper.
Lijkt het je leuk om als recruitment of communicatie specialist te werken? Bekijk dan onze vacatures, cultuur en met welk geloof FairSterk groot geworden is.
Wat moet je doen?
Het klinkt misschien stom, maar het interview van Maxime Hartman is eigenlijk het beste voorbeeld. Het is namelijk belangrijk dat je in eerste instantie zo kort en bondig mogelijk de essentie van een probleem of onderwerp aankaart. Of het nou gaat om een vacature of om sales gerelateerde content. Pas wanneer de interesse van de bezoeker gewekt is, kun je overgaan tot een uitgebreidere toelichting.
Houd hier met het schrijven van content voor social media en je website rekening mee. Niet voor niets wordt content waar plaatjes en filmpjes in voorkomen het meest bekeken, het is simpelweg eenvoudiger en prettiger voor de gebruiker. Een website met alleen maar tekst is voor niemand leuk, niet voor de schrijver, maar ook niet voor de lezer. Gebruik dus beeldmateriaal!
Hulp nodig met je marketing- communicatiestrategie voor de arbeidsmarkt?
Bij FairSterk hebben we het filmpje meermaals grondig bekeken en kunnen we met recht zeggen dat we expert zijn. Indien je dus hulp of advies nodig hebt, helpen wij natuurlijk graag een handje.