De opmars van Recruitment Process Outsourcing (RPO)
Eerder deze maand schreef Werf& er ook al over; de opmars van RPO. Een trend die ondersteund wordt door onderzoeken van onder andere Grand View Research en Allied Market Research. Onderzoeken waarin we lezen dat de wereldwijde markt voor Recruitment Process Outsourcing (RPO) de komende jaren sterk zal groeien, jaarlijks zo’n 16% tot 19% tot een geschatte waarde van ruim 24 miljard dollar in 2030. Een markt waarin Noord Amerika en Europa het grootste aandeel hebben.
De groei wordt gedreven door de toenemende vraag naar expertise op het gebied van recruitment. Voor een gestroomlijnd wervingsproces moet je tegenwoordig namelijk heel wat zaken combineren. Denk aan de opkomst van AI en andere technologische ontwikkelingen, maar ook een arbeidsmarkt die steeds meer van een werkgever verwacht op het gebied van (employer) branding.
RPO biedt flexibiliteit
RPO voorziet in de benodigde flexibiliteit en diversiteit die het vakgebied tegenwoordig kent. RPO past bij een werkveld wat onderhevig is aan veranderingen en ontwikkelingen. Ze zijn in staat op- of af te schalen naar gelang de behoeften van de klant (en markt). Daarnaast brengt een RPO kennis van het complete werkveld met zich mee, van recruitment en employer branding, tot technologische ontwikkelingen zoals AI.
Schiphol sprekend voorbeeld van behoefte aan flexibiliteit
De laatste jaren is Schiphol al vaker in het nieuws verschenen vanwege aanhoudende personeelstekorten en de gevolgen die dat heeft voor reizigers. Ook aankomende zomer maken werknemers zich zorgen over de ‘zomerdrukte’. Het is bij uitstek een organisatie waar tijdig op- en afschalen van belang is. Al lijken de problemen momenteel zo groot dat afschalen er voorlopig niet in zit.
Alle andere voordelen van RPO op een rijtje
- Goedkoper dan bemiddelingsbureaus
- Eén partner die werft, beheert en vormgeeft is beter voor de kwaliteit
- Ontzorging van de HR afdeling
- Opbouw kandidatendatabase en pro actief kandidaten benadering uit eigen bedrijfsnaam
- Eén partner, op locatie, dus betere kwaliteit kandidaten (cultural fit)
- Sneller invullen van vacatures
MKB stapt vaker over op RPO
Kleine en middelgrote bedrijven stappen dan ook steeds vaker over op RPO-diensten als alternatief voor (relatief) dure bemiddelingsbureaus of het inhuren van een freelancer. RPO gaat namelijk verder dan alleen het aannemen van personeel; het omvat het beheren van het complete proces. Wat ons betreft is het aanhaken van een RPO partner überhaupt verstandig om te doen; volgens Straits Research bespaar je tot wel 40% op je recruitmentkosten als je met een RPO samenwerkt. Percentages die bij FairSterk eerder regel dan uitzondering zijn.
Concullega RPO’er, Pro Contact, deed onderzoek onder 300 Nederlandse ondernemers en managers. Daaruit bleek niet alleen dat bedrijven steeds meer werven via recruitment process outsourcing, maar ook dat 16% dit bestempelt als de meest succesvolle wervingsmethode die ze kennen.
Cijfers arbeidsmarkt
Aan de arbeidsmarkt zal het ook niet liggen. Kijkende naar cijfers van het CBS zien we dat de krapte in het eerste kwartaal van dit jaar iets is afgenomen, maar dat met 110 vacatures per 100 werklozen de spanning onverminderd hoog blijft. Daarnaast zien we dat na zes kwartalen van afname, het aantal vacatures in het eerste kwartaal van 2024 juist weer licht toenam.