Contentmarketing in recruitment
In de digitale wereld van vandaag draait alles om het vastleggen van de aandacht van jouw doelgroep. De opkomst van contentmarketing heeft geleid tot een verschuiving in de manier waarop organisaties hun werkgeversmerk promoten en kandidaten betrekken. In dit blogartikel bespreken we contentmarketing in recruitment en hoe het kan bijdragen aan het succes van jouw arbeidsmarktcommunicatie.
Wat is contentmarketing?
Contentmarketing is een strategische aanpak waarbij waardevolle en relevante content wordt gecreëerd en gedeeld om een specifieke doelgroep aan te trekken, te boeien en te binden. In plaats van simpelweg je vacatures te promoten, richt contentmarketing zich op het opbouwen van lange termijnrelaties met potentiële kandidaten.
Waarom zou je contentmarketing in recruitment inzetten?
Contentmarketing in recruitment heeft veel voordelen voor jouw organisatie. Door hoogwaardige, relevante content te creëren kun je opvallen tussen concurrenten en je werkgeversmerk versterken. Contentmarketing helpt je als werkgever om beter online vindbaar te zijn en je te positioneren als interessante werkgever in jouw vakgebied.
Door waardevolle informatie te bieden die aansluit bij de interesses en behoeften van de doelgroep vergroot je de betrokkenheid van kandidaten. Kandidaten kunnen content delen en erover praten, waardoor je bereik als werkgever groeit. Je kunt er met contentmarketing bijvoorbeeld voor zorgen dat je naast potentiële werkgever, ook gezien wordt als kennisbron. Dit maakt het voor kandidaten interessanter je te volgen én voor jou als werkgever te kiezen.
Een ander belangrijk voordeel van contentmarketing is zoekmachineoptimalisatie, SEO. Door relevante zoekwoorden in je content te verwerken, verbeter je de positie in zoekmachines. Dit betekent dat je eerder bovenaan de zoekresultaten zult verschijnen wanneer mensen op zoek zijn naar informatie of vacatures in hun vakgebied. Hierdoor krijg je meer organisch verkeer naar je website en komen potentiële/latent werkzoekenden dus eerder in contact met je werkgeversmerk.
Hoe zet je contentmarketing in?
Om contentmarketing effectief toe te passen, is een goede voorbereiding belangrijk. Allereerst kijk je naar de basis. Welke middelen heeft de organisatie momenteel om content te delen. Is de (werken-bij) website geschikt voor contentmarketing? Daarnaast is het belangrijk te bepalen wat voor content je gaat delen. Beginnen met contentmarketing is niet het meest ingewikkeld, het consistent en op lange termijn blijven uitvoeren wel. Zorg daarom voor voldoende draagvlak binnen de organisatie. Bepaal doelstellingen en kijk samen met collega’s welke content interessant kan zijn. Zorg dat je je doelgroep begrijpt, wat hen interesseert en wat hun behoeftes zijn. Zomaar content delen werkt niet, het moet anno 2023 écht interessant zijn.
Vervolgens is het belangrijk om een contentkalender op te stellen, zodat de planning en het beheer van de content kunt organiseren en collega’s hier tijdig bij kunt betrekken. Wie en wat heb je uit de organisatie nodig? Op deze manier kun je consistent en strategisch te werk gaan en waarborg je de lange termijn. Tot slot kan je de resultaten van de content monitoren en evalueren om jouw contentmarketingstrategie te verbeteren. Data!
Zes tips om contentmarketing in recruitment toe te passen:
-
Strategie
De basis van contentmarketing in recruitment is een goede strategie waar voortdurend aandacht aan besteed wordt. Evalueer constant de prestaties en blijf luisteren naar je doelgroep. Als je relevant wilt zijn en blijven dan dien je je strategie altijd up 2 date te houden. Bij FairSterk kijken we bijvoorbeeld eens in de maand met elkaar naar onze content, is deze nog relevant? Wat kan kunnen we veranderen of toevoegen?
Kijk ook goed in hoeverre je contentmarketing aansluit bij de rest van je (arbeidsmarkt)communicatie. Schiet niet lukraak verschillende content de wereld in maar zorg voor herkenbaarheid. Ondanks dat kwantiteit belangrijk is mag je kwaliteit zeker niet vergeten!
-
Begin klein
Om contentmarketing in recruitment behapbaar te maken kun je het beste klein beginnen, bijvoorbeeld met een blog. Wanneer dit staat kun je gaan nadenken welke soorten content je nog meer kunt inzetten. Ook wij zijn zo begonnen en ondertussen hebben we hier van alles aan toegevoegd, van workshops tot webinars.
Blijf niet hangen bij slechts een blog en kijk ook naar andere middelen zoals het schrijven van handleidingen en maken van vlogs. Er zijn er ruim 50 vormen van content dus aan keuze geen gebrek!
-
Doelen stellen
Contentmarketing an sich is natuurlijk geen doel, maar een middel. Een middel om meer bezoekers naar je werken-bij website te krijgen bijvoorbeeld. Toch zien we dat het inzetten van contentmarketing voor veel bedrijven een doel is. Eén blog in de week of vlog in de maand en iedereen is blij. Maar wat is dan het daadwerkelijke resultaat?
Kijk daarom kritisch naar wat contentmarketing in recruitment oplevert en hoe je de inzet ervan kunt optimaliseren. Is het aantal sollicitanten bijvoorbeeld toegenomen sinds je contentmarketing inzet?
-
Visuele content
Puur tekst gebruiken binnen je contentmarketing is tegenwoordig helaas niet meer voldoende. Met de ‘scroll-snelheid’ die steeds meer internetgebruikers hanteren kom je online alleen nog maar aan ‘views’ en ‘clicks’ als je iets met beeld doet. Hierbij kun je denken aan vloggen, video, foto’s en infographics. Alleen maar tekst het web opschieten is er in ieder geval niet meer bij.
-
Persoonlijk
Zorg voor een persoonlijke touch in je content en zorg dat het herkenbaar is. Iets wijzer worden aan de hand van een blog is natuurlijk leuk en relevantie is belangrijk, maar vaak wil de doelgroep ook iets meekrijgen van het bedrijf zelf. De identiteit, de visie van een bedrijf, verweef dit in je content. Betrek bijvoorbeeld je medewerkers in je content en zorg dat je organisatie een ‘gezicht’ krijgt. Zeker wanneer je contentmarketing in recruitment toepast is dit belangrijk.
-
Gegevens & de ‘Call to action’
Alle content ontwikkel je natuurlijk niet voor niets en een ‘call to action’ mag niet ontbreken, maar soms ligt het er wel heel dik bovenop. Het is ook wel eens prettig om iets te bekijken of te lezen zonder dat je lastig gevallen wordt met de vraag of je je wilt inschrijven voor een nieuwsbrief, contact wilt opnemen of wilt solliciteren op die ene vacature.
Zo nu en dan kun je dus best eens content verspreiden zonder dat daarin een ‘call to action’ verwerkt zit. Stiekem is dat natuurlijk ook het hele idee. Als je relevant bent voor je doelgroep komen ze echt wel terug!