Het binden en boeien gaat tegenwoordig gepaard met een doordachte arbeidsmarktcommunicatiestrategie waarin contentmarketing niet mag ontbreken. Om je in 2022 op weg te helpen met het invullen van je contentmarketing, hebben we een aantal tips onder elkaar gezet.
1. Contentmarketing strategie
De basis van contentmarketing is een goede strategie waar voortdurend aandacht aan besteed wordt. Evalueer constant de prestaties en blijf luisteren naar je doelgroep. Als je relevant wilt zijn en blijven dan dien je je strategie altijd up 2 date te houden. Bij FairSterk kijken we bijvoorbeeld eens in de maand met elkaar naar onze content, is deze nog relevant? Wat kan kunnen we veranderen of toevoegen?
Kijk ook goed in hoeverre je contentmarketing aansluit bij de rest van je (arbeidsmarkt)communicatie. Schiet niet lukraak verschillende content de wereld in maar zorg voor herkenbaarheid. Ondanks dat kwantiteit belangrijk is mag je kwaliteit zeker niet vergeten!
2. Begin klein
Om contentmarketing behapbaar te maken kun je het beste klein beginnen, bijvoorbeeld met een blog. Wanneer dit staat kun je gaan nadenken welke soorten content je nog meer kunt inzetten. Ook wij zijn zo begonnen en ondertussen hebben we hier van alles aan toegevoegd, van workshops tot webinars.
Blijf dus niet hangen bij slechts een blog en kijk ook naar andere middelen zoals het schrijven van handleidingen en maken van vlogs. Er zijn er ruim 50 dus aan keuze ontbreekt het niet.
3. Doelen stellen
Contentmarketing an sich is natuurlijk geen doel, maar een middel. Een middel om meer bezoekers naar je werken-bij website te krijgen bijvoorbeeld. Toch zien we dat het inzetten van contentmarketing voor veel bedrijven een doel is. Een blog in de week of whitepaper in de maand schrijven en iedereen is blij. Maar wat is dan het daadwerkelijke resultaat?
Kijk daarom kritisch naar wat contentmarketing oplevert en hoe je de inzet ervan kunt optimaliseren. Is het aantal sollicitanten bijvoorbeeld toegenomen sinds je contentmarketing inzet?
4. Visuele content
Puur tekst gebruiken binnen je contentmarketing is tegenwoordig helaas niet meer voldoende. Met de ‘scroll-snelheid’ die steeds meer internetgebruikers hanteren kom je online alleen nog maar aan ‘views’ en ‘clicks’ als je iets met beeld doet. Hierbij kun je denken aan vloggen, foto’s en infographics. Onze webinars waarin we alleen geluid gebruikten werden bijvoorbeeld minder goed bekeken dan de webinars met beeld én geluid. Veilig stukken tekst het web opschieten vanachter een schermpje is er in ieder geval niet meer bij.
5. Persoonlijk
Zorg voor een persoonlijke touch in je content en zorg dat het herkenbaar is. Iets wijzer worden aan de hand van een blog is natuurlijk leuk en relevantie is belangrijk, maar vaak wil de doelgroep ook iets meekrijgen van het bedrijf zelf. De identiteit, de visie van een bedrijf, verweef dit in je content. Betrek bijvoorbeeld je medewerkers in je content en zorg dat je organisatie een ‘gezicht’ krijgt.
6. Gegevens & de ‘Call to action’
Alle content ontwikkel je natuurlijk niet voor niets en een ‘call to action’ mag niet ontbreken, maar soms ligt het er wel heel dik bovenop. Het is ook wel eens prettig om iets te bekijken of te lezen zonder dat je lastig gevallen wordt met de vraag of je je wilt inschrijven voor een nieuwsbrief.
Zo nu en dan kun je dus best eens content verspreiden zonder dat daarin een ‘call to action’ verwerkt zit. Ook wij verspreiden geregeld handleidingen zonder dat je daarvoor je emailadres dient achter te laten. Als je relevant bent voor je doelgroep komen ze echt wel terug!