Wat brengt AI ons?

AI in Recruitment

AI in Recruitment, wat brengt het ons?

AI, artificial intelligence… Je leest tegenwoordig niets anders meer, misschien is dit artikel ook wel geschreven door ChatGPT? Ook binnen Recruitment wordt AI in rap tempo geadopteerd. Volgens een rapport van Facts & Factors zal de wereldwijde omvang van AI op het gebied van recruitment richting de 900 miljoen dollar gaan in 2028. Reden te meer om eens uit te lichten waarom AI in recruitment steeds vaker wordt toegepast en wat het jou kan brengen.

Tijdsbesparing

Met de aanhoudende schaarste op de arbeidsmarkt is een gedegen recruitmentstrategie onmisbaar geworden. Elk bedrijf, groot of klein, is continu bezig met het vinden van talent. En dat kost tijd, veel tijd.

Van urenlang sourcen, cv’s doorspitten, het afwijzen van kandidaten en het plannen van sollicitatiegesprekken. In het werven en selecteren van nieuwe collega’s gaat veel werk zitten. Volgens LinkedIn is de gemiddelde duur van een wervingsproces 36 dagen. Niet niks dus.

Tal van AI oplossingen bieden ondertussen uitkomst voor diverse recruitmentprocessen. Ze kunnen sollicitaties verwerken, cv’s lezen en beoordelen en assessments afnemen. In combinatie met virtual reality zou op termijn een fysieke recruiter misschien niet eens meer nodig zijn. Walmart maakt bijvoorbeeld al gebruik van VR om nieuwe werknemers te testen. Voor het vakgebied een aderlating, het blijft tenslotte mensenwerk, maar een gezonde balans tussen mens, VR en AI in recruitment kan voor ons ook veel tijd besparen.

Meer diversiteit

We zeiden het al, recruitment is mensenwerk. Dat maakt het vakgebied mooi, maar tegelijkertijd kent de mens ook zo zijn beperkingen. Vooroordelen bijvoorbeeld. Bijna de helft van alle HR-directeuren en -managers geeft aan dat ze beïnvloed worden door onbewuste vooroordelen bij het nemen van beslissingen over het aannemen van personeel. Dit heeft niet alleen invloed op de diversiteit van een organisatie, je sluit hiermee ook op voorhand al mensen uit. Iets wat in tijden van schaarste niet heel verstandig is.

Gebruik van AI in recruitment heeft (nog) geen last van deze vooroordelen en zal bij het screenen van sollicitanten niet beïnvloed worden door zaken zoals geslacht, geloof en/of afkomst. AI kijkt dus breder naar de arbeidsmarkt waardoor potentieel meer kandidaten geschikt zijn. Daarnaast draagt een objectief wervingsapparaat, zoals AI, bij aan de diversiteit van een organisatie.

Whitepaper concepting
Hey, dat is handig! Wij hebben een whitepaper over concepting geschreven. Gratis en voor niks. Download 'm hier!
Omscholing tot recruiter?
Onze FairCademy ontwikkelt en stimuleert iedereen die binnen ons vakgebied aan de slag wilt. Lees er meer over!

Een beter sollicitatieproces

Onprofessioneel gedrag, fouten, weinig communicatie en een traag wervingsproces kunnen een negatieve invloed hebben op kandidaten. Veel kandidaten die een slechte candidate experience hebben gehad in het sollicitatieproces wijzen een aanbieding af of komen niet eens tot een aanbieding. Een aantal statistieken onder elkaar:

  • 63% wijst een aanbod af na een slechte candidate experience (Bron: Software Advice).
  • 72% van de kandidaten die een slechte ervaring hebben gehad, vertellen anderen erover (Bron: ScienceDirect).
  • 64% van de kandidaten zegt dat een slechte candidate experience ervoor zorgt dat ze minder snel producten en/of diensten van dit bedrijf zullen afnemen (Bron: ScienceDirect).

Een slecht sollicitatieproces heeft dus meer invloed dan alleen het mislopen van een hire. AI in recruitment kan processen niet alleen versnellen, ook kunnen fouten worden voorkomen en kwaliteit worden verbeterd. Dit komt de candidate experience ten goede en kan ervoor zorgen dat talent wél voor jouw organisatie kiest.

Betere kwaliteit kandidaten

Het aannemen van de verkeerde mensen, een bad hire, kan een bedrijf een hoop geld kosten. Denk aan wervingskosten, opleidingsbudget, collega’s die tijd vrij moeten maken om iemand in te werken. In het uiterste geval heb je misschien zelfs te maken met een ontslagvergoeding. Afhankelijk van het type functie kunnen kosten van een ‘bad hire’ oplopen tot wel €45.000,-.

Door AI in recruitment te combineren met conventionele technieken kunnen kandidaten beter en objectiever worden beoordeeld, waardoor je de kans op een bad hire aanzienlijk verkleint.

Toepassingen van AI in recruitment op een rijtje

  • Persoonlijke content; AI kan zorgen voor/ondersteunen bij op maat gemaakte, persoonlijke content op werken-bij sites en zelfs dynamische content genereren.
  • Slimmer zoeken; AI kan zoekfuncties verbeteren waardoor sneller de juiste vacatures worden weergegeven. Andersom kan AI ook ondersteunen bij het zoeken naar de juiste kandidaten in bijvoorbeeld een ATS.
  • Chatbots; Chatbots bestaan al langer, maar met AI worden deze nog slimmer en kunnen deze nog meer werk uit handen nemen van recruiters.
  • Talent pool; AI kan bijdragen aan het vinden van het juiste talent en het onderhouden van een talent pool.
  • Efficiënter plannen; AI kan het handmatig plannen van sollicitatiegesprekken uit handen nemen waardoor je als recruiter niet constant agenda’s hoeft door te spitten.
Over diversiteit en verbinden tussen MKB en nieuwe Nederlanders
Met Sahar Noor, manager diversiteit en inclusie BNN/VARA, praten wij o.a. over de kansen tot verbinden tussen het MKB en nieuwe Nederlanders.
Sneller vacatures invullen door een sterk werkgeversmerk
Met het tekort aan kandidaten wordt het als werkgever steeds moeilijker om tijdig de vacatures in te vullen.