Wat houdt dat in?
Inbound recruitment marketing strategie
Inbound recruitment marketing strategie
Een inbound recruitment marketing strategie is een marketing methode die wordt gebruikt om talent boeien, vinden en binden. Hierbij staat het delen van, voor de doelgroep, interessante content centraal. Deze marketingmethode wijkt af van traditionele marketing, waarbij je jouw kandidaten heel direct benadert met puur een vacature.
Pull in plaats van push
Een inbound recruitment marketing strategie kun je het best vergelijken met een magneet: door middel van authentieke en op de doelgroep gerichte communicatie trek je als het ware jouw doelgroep aan. Bij een inbound recruitment marketing strategie draait het om het creëren van aantrekkelijke en authentieke content. Zaken als sourcing en het gebruik van jobboards, ook belangrijke onderdelen van een recruitmentstrategie, zijn hierin juist minder van belang.
Onderdelen van een inbound recruitment marketing strategie zijn onder andere:
- Contentcreatie: Het produceren en delen van waardevolle en interessante content die jouw potentiële kandidaten aanspreekt. Denk aan blogartikelen, video’s, casestudy’s, handleidingen, webinars.
- Concept: Een concept is een overkoepelend idee / gedachtengoed dat de basis vormt voor je communicatie, dus ook de content welke je ontwikkelt.
- Social media: Actief gebruik van social media, waarbij het delen van de interessante content centraal staat en juist niet het concrete werken bij de organisatie of de vacatures.
- Kandidaten database: Het opbouwen van een database waarin je zogenaamde ‘leads’ onderbrengt. Dit zijn kandidaten die nog niet gesolliciteerd hebben maar wel op een bepaalde manier interesse hebben in je organisatie, bijvoorbeeld in de kennis en content die je deelt.
- Geoptimaliseerde (werken-bij) website: Je dient op je website rekening te houden met een plek om de content te plaatsen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een kennisbank waar je alle blogs, whitepapers en overige content overzichtelijk beschikbaar kunt stellen.
Het doel van een inbound recruitment marketing strategie
Het doel van een inbound recruitment marketing strategie is om in contact te komen met latent werkzoekenden. Door in een eerder stadium dit contact te leggen en de mogelijkheid te hebben dit verder uit te bouwen, vergroot je de kans op instroom. Daarnaast zijn deze potentiële kandidaten bekend met jouw bedrijf, jouw merk, en zullen ze eerder ‘matchen’. Dit alles leidt uiteindelijk tot een lagere cost per hire en een hogere quality of hire.
Fases binnen een inbound recruitment marketing strategie:
Grofweg doorloopt een potentiële kandidaat de volgende fases binnen een inbound recruitment marketing strategie:
- Interesseren
Allereerst is het belangrijk om de interesse van de doelgroep te wekken met als doel de juiste potentiële kandidaten naar jouw website te trekken. Het gebruik van contentmarketing, social media en SEO is hierbij heel belangrijk. - Converteren
De volgende stap is het ‘converteren’ van deze bezoekers naar ‘leads’. Dit houdt in dat je van de potentiële kandidaten gegevens verzamelt welke je kunt gebruiken om ze beter te bereiken, bijvoorbeeld door mailings. Manieren om dit te doen zijn invulformulieren, download opties, en een chat-functie. - Trechteren
Een lead is nog niet per definitie een sollicitant. Belangrijk is dus om deze leads te blijven bedienen met content. Onder andere e-mail marketing kan hierbij helpen. Als je uiteindelijk een uitgebreide ‘relatie’ hebt opgebouwd met je doelgroep kun je concrete vacatures gaan aanbieden. - Solliciteren
Als ‘leads’ uiteindelijk solliciteren begint het selectieproces. Oftewel het screenen van cv’s, sollicitatiegesprekken, beoordelingen en het uiteindelijk selecteren van de juiste kandidaat.
FairSterk
FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de vorm van de samenwerking kan verschillen. Soms ligt de focus op recruitment, soms op employer branding, soms op beiden. In onze klantverhalen kun je lezen wat we voor verschillende van onze klanten betekenen of betekend hebben.