Wat houdt dat in?

Goede onboarding

Goede onboarding

Een nieuwe baan is voor veel mensen erg spannend, niet gek want je brengt veel van jouw tijd door op de werkvloer. Hoe zorg je er als organisatie voor dat een medewerker zich (snel) helemaal thuis voelt binnen jouw organisatie? Daar helpen we bij FairSterk graag mee!

Wat is onboarding en waarom is goede onboarding belangrijk?

Een mooi en passend Nederlands woord is er (nog) niet voor onboarding. De meeste gebruikte definitie voor onboarding is:

Het proces waarin een nieuwe medewerker zo goed mogelijk wordt geholpen om kennis te maken met de nieuwe organisatie en de rol binnen het team

Als een nieuwe collega op een goede manier kan landen binnen een organisatie kan hij of zij sneller volledig meedraaien. Wat er voor zorgt dat een medewerker sneller betrokken is bij een organisatie, wat weer zorgt voor motivatie om bij te dragen aan het succes van de onderneming. Beide partijen profiteren dus van een goede onboarding.

Handleiding onboarding, ga aan de slag met je eigen onboarding
Benieuwd hoe onboarding jou kan helpen met het behouden van medewerkers? Download de handleiding!
Werken bij FairSterk? Bekijk onze vacatures!
Benieuwd of wij een goede onboarding hebben? Kom bij ons in dienst!

Pre-boarding

Het starten bij een nieuwe baan begint al (ruim) voordat de eerste werkdag begonnen is, goede onboarding dus ook. Zorg ervoor dat de toekomstige collega zich vanaf moment één welkom voelt binnen de organisatie. Vaak zit tussen het tekenen van een contract en de eerste werkdag (minimaal) een paar weken, laat de medewerker zien dat hij of zij welkom is en dat er wordt uitgekeken naar de komst. Dit kan op verschillende manieren, denk aan:

  • Een leuk cadeautje – denk aan een Rituals pakketje of een Dopper met logo. Maar we moedigen jullie aan om out of the box te denken
  • Stuur de nieuwe collega vooraf een kledingpakketje met het logo van de organisatie
  • Stuur een handgeschreven kaartje met teamfoto – dit laat persoonlijke aandacht zien
  • Laat een collega bellen met de nieuwkomer om hem of haar alvast welkom te heten
  • Nodig de nieuwe collega voorafgaand aan de start al uit voor een vrijdagmiddagborrel, een personeelsuitje of een teammeeting

Het is ook van belang om nieuwe collega’s vooraf een aantal dingen duidelijk te maken. Zeker bij grote organisaties is het een prima idee om dit digitaal in te regelen. Denk aan een automatische mail 5 dagen voor de start van een collega met in ieder geval duidelijkheid over de volgende zaken:

  • Hoelaat kan de nieuwe collega zich melden?
  • Waar kan de nieuwe collega zich melden?
  • Hoe ziet de eerste dag er, globaal, uit?
  • Wat doen de collega’s qua lunch?

De nieuwe collega heeft dan in ieder geval duidelijkheid over de belangrijkste zaken en kan zich richten op alle nieuwe indrukken, daar is de nieuwe collega al druk genoeg mee 😉.

De eerste week

Om de nieuwe medewerker een vliegende start te laten maken binnen de organisatie zorg je ervoor dat op de eerste dag alles voor diegene klaar staat. Van de laptop tot aan de werkplek tot aan een goede kop koffie of thee. Laat de nieuwe collega met een buddy alle praktische zaken doornemen en zorg dat dit snel geregeld is, zodat het belangrijke gedeelte kan beginnen; kennismaken met collega’s en aan de slag!

Plan alvast wat kennismakingen in zijn of haar agenda, geef alvast wat taken waarmee de nieuwe collega aan de slag kan en blijf beschikbaar voor vragen. Maak een duidelijke handleiding voor de nieuwe collega, waarin je de stappen toelicht die hij of zij in de eerste weken doorloopt. Zo weet de nieuwe collega waar hij of zij aan toe is en kan diegene hier altijd op teruggrijpen.

Online tools

De Covid periode heeft ons geleerd dat veel zaken die vroeger in persoon gingen ook digitaal kunnen. De digitale hulpmiddelen schieten als paddenstoelen uit de grond en dit biedt mooie kansen om (een stuk) onboarding te digitaliseren. Om een persoonlijke band te houden met collega’s en de menselijke touch toe te voegen is het volgens ons geen goed idee om de onboarding volledig te digitaliseren. Maar een mooie combinatie kan zeker werken. Online tools om een goede onboarding te faciliteren zijn bijvoorbeeld:

  • Online handleiding
  • Introductievideo – mogelijk om deze interactief te maken
  • Intranet
  • Smoelenboek
  • E-learnings

Hoe verder?

Een goede onboarding stopt natuurlijk niet na één week. Evalueer regelmatig met de nieuwe collega en vraag vooral naar de mening en de wensen. Blijf dit een aantal weken/maanden doen tot je het idee hebt dat de nieuwe collega volledig gesetteld is in de nieuwe rol en leer hier ook van voor een volgende onboarding. Probeer van de nieuwe werknemer een ambassadeur te maken, wie weet heeft diegene een mooi netwerk waar de organisatie weer van kan profiteren!

FairSterk

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de vorm van de samenwerking kan verschillen. Soms ligt de focus op recruitment, soms op employer branding, soms op beiden. Ook een goede onboarding speelt hierin een belangrijke onderdeel. In onze klantverhalen kun je lezen wat we voor verschillende van onze klanten betekenen of betekend hebben.

Landingspagina Goede Onboarding