Wij weten écht hoe het moet
Boeien vinden binden
Boeien vinden binden
Als Creatief RPO combineren we recruitment, marketing en communicatie en weten we als geen ander hoe belangrijk (en complex) het boeien vinden binden van talent tegenwoordig is. Investeren in recruitment alleen is niet meer voldoende. Ook het toepassen van en investeren in communicatie en marketing is tegenwoordig noodzakelijk om succesvol te boeien vinden binden. Meer weten? Bekijk onze diensten.
-
Boeien: Een onderscheidend werkgeversmerk
Het begint allemaal met het boeien van potentiële kandidaten. Om dit te bereiken, moet je een aantrekkelijke en onderscheidend werkgeversmerk hebben. Dit omvat bijvoorbeeld:
- Employer branding strategie: Bouw een sterk employer brand waarmee je jouw organisatie onderscheidt van je concurrenten. Communiceer deze waarbij het unieke verhaal, de cultuur, kernwaarden en het onderscheidende vermogen centraal staan.
- Interessante content: Ontwikkel boeiende content die de aandacht trekken en de onderscheidende elementen van het werken bij jouw organisatie benadrukken. Wees in vacatures specifiek over functievereisten en zorg voor een eerlijk beeld van de bedrijfscultuur.
- Transparante communicatie: Zorg voor open en transparante communicatie gedurende de candidate journey. Geef kandidaten een duidelijk beeld van de functie, het werk bij jouw organisatie (ook de minder leuke aspecten), het verwachte salaris, de ontwikkelingsmogelijkheden en andere relevante informatie.
-
Vinden: Optimaliseer je online zichtbaarheid en vindbaarheid
Om talent te vinden, moet je ervoor zorgen dat je vacatures en bedrijfsinformatie gemakkelijk vindbaar zijn. Onderstaande onderdelen spelen hier onder andere een rol in:
- SEO: Doe onderzoek naar zoekwoorden van jouw doelgroep en vacatures. Op die manier kan je achterhalen waar kandidaten op zoeken bij vacatures of relevante content in hun vakgebied. Optimaliseer je website(s) en vacaturepagina’s met deze zoekwoorden en zorg daarnaast dat generieke jobboards, maar ook Google for Jobs, ze kunnen indexeren.
- Contentmarketing: Creëer waardevolle en relevante content zoals blogs, handleidingen en whitepapers gericht op onderwerpen die jouw potentiële kandidaten interesseren. Deel kennis uit jouw vakgebied zodat je deze potentiële kandidaten in een eerder stadium van hun zoektocht in aanraking laat komen met je (werkgevers)merk.
- Social Media: Maak gebruik van sociale media om je vacatures te promoten en je employer brand te communiceren. Wees hierbij creatief en communiceer niet alleen maar vacatures. Zorg dat je relevant wordt om gevolgd te worden zodat het organisch bereik van jouw organisatie groter wordt. Vanzelfsprekend zijn social media zoals LinkedIn, Instagram en Facebook de meest gangbare, maar kijk ook of jouw doelgroep op andere platformen actief is, bijvoorbeeld Behance voor creatievelingen.
-
Binden: Investeer in betrokkenheid en ontwikkeling
Het binden van talent is essentieel om ervoor te zorgen dat talent wat je aangetrokken hebt, ook bij je organisatie blijft werken. Denk aan:
- Een positieve bedrijfscultuur: Creëer een positieve werkomgeving waar medewerkers zich gewaardeerd en betrokken voelen. Zorg voor een goede work-life balance, erkenning voor prestaties en mogelijkheden voor persoonlijke en professionele groei.
- Training en ontwikkeling: Investeer in de ontwikkeling van je medewerkers door middel van trainingen, workshops en opleidingsbudget. Bied kansen voor loopbaanontwikkeling en laat zien dat je als werkgever bereid bent te investeren in hun groei en succes.
- Pre- en onboarding: Het belang van pre- en onboarding wordt nog altijd onderschat. Onderzoek toont aan dat 69% van de medewerkers veel langer werkzaam is voor je organisatie wanneer ze een gestructureerd onboarding programma hebben gevolgd.
Door de juiste strategieën en middelen toe te passen om talent te boeien, vinden en binden, zorg je voor een onderscheidende positie op de arbeidsmarkt. Zorg voor een aantrekkelijke werkomgeving, verbeter je online zichtbaarheid en vindbaarheid en investeer in betrokkenheid en ontwikkeling.
FairSterk
FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de vorm van de samenwerking kan verschillen. Soms ligt de focus op recruitment, soms op employer branding, soms op beiden. Maar altijd is het doel, onze klanten helpen met boeien vinden binden van talent. Door onze kennis van recruitment, marketing en communicatie te combineren creëren we voor elk vraagstuk een passende oplossing. In onze klantverhalen kun je lezen wat we voor verschillende van onze klanten betekenen of betekend hebben.