Hoe doe je dat?

Behouden van personeel

Het belang van het behouden van personeel

In tijden van grote krapte op de arbeidsmarkt is het niet alleen belangrijk om de juiste mensen te werven, het is misschien nog wel belangrijker om de huidige medewerkers binnen te houden. Maar hoe zorg je voor het behouden van personeel?

Dat goede medewerkers belangrijk zijn voor een organisatie is inmiddels wel doorgedrongen bij de meeste bedrijven. Het werven van nieuwe medewerkers is in de huidige tijd steeds lastiger, het kost veel geld en tijd om deze potentiële werknemers te vinden en aan je te binden. Een medewerker die al een tijd bezig is in een bepaalde rol, volledig ingewerkt is en het bedrijf al kent is daarom van grote waarde voor een organisatie. Hoe zorg je ervoor dat je deze werknemers aan boord en bovenal tevreden houdt?

Whitepaper concepting, ga aan de slag met je eigen concept
Benieuwd hoe concepting jou kan helpen met het behouden van personeel? Download de whitepaper!
Werken bij FairSterk? Bekijk onze vacatures!
Wil jij boeien vinden binden? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Onboarding

Het starten bij een nieuwe baan is voor veel mensen spannend en begint al voordat de eerste werkdag begonnen is. Zorg ervoor dat de toekomstige collega zich vanaf moment één welkom voelt binnen de organisatie. Vaak zit tussen het tekenen van een contract en de eerste werkdag (minimaal) een paar weken, laat de medewerker zien dat hij of zij welkom is en dat er wordt uitgekeken naar de komst. Dit kan door middel van een leuk cadeautje, maar ook door een handgeschreven briefje of appje.

Maak de medewerker voorafgaand aan de eerste dag duidelijk hoe de eerste dagen eruit zullen zien, plan alvast wat kennismakingen in zijn of haar agenda en zorg voor een leuk ontvangst op de eerste dag. Zorg voor de eerste weken en maanden voor een duidelijk plan en voor persoonlijke begeleiding van de nieuwe collega. Op deze manier zorg je niet alleen voor een tevreden nieuwe collega, maar misschien ook wel voor een ambassadeur voor de organisatie en dat helpt enorm bij het behouden van personeel.

Betrokkenheid

Medewerkers willen graag betrokken zijn bij de organisatie, het is een doorslaggevende factor in de overweging om bij een werkgever te blijven of te vertrekken. Laat medewerkers op meerdere gebieden meedenken over de besluitvorming, denk aan:

  • Inrichting van de werkplek
  • Vacatures/teaminvulling
  • Branding van de organisatie
  • Arbeidsvoorwaarden

Door medewerkers te betrekken bij besluitvorming voelen ze zich gehoord en weet jij, als leidinggevende, ook meer over de mening van jouw personeel. Een echte win-win dus!

Arbeidsvoorwaarden

Het is misschien een open deur, maar uiteraard zijn de arbeidsvoorwaarden ook van belang bij het behouden van personeel. Onder arbeidsvoorwaarden valt niet alleen het salaris, maar ook zeker secundaire arbeidsvoorwaarden. Volgens onderzoek van AON (AON) hechten generatie Y en Z (geboren tussen 1985 en nu) zelfs meer waarde aan bijvoorbeeld opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden en flexibiliteit dan aan het salaris. Zorg er als werkgever dan ook voor dat je meedenkt met het personeel en geef ze hier ook inspraak in.

Doorgroeien

Het werkt voor personeel motiverend als zij kunnen doorgroeien binnen de organisatie. Geef de medewerker dan ook toekomstperspectief en bespreek hoe de medewerker verder door kan groeien binnen de organisatie. Op deze manier hoeft de medewerker niet buiten de organisatie op zoek te gaan naar een ‘hogere’ functie, maar is hij of zij bekend met de interne mogelijkheden.

Referral recruitment

Eerder in dit stuk hadden we het al over ambassadeurs voor de organisatie. Hoe mooi is het als tevreden medewerkers helpen bij het aannemen van nieuw personeel? Gebleken is dat personeel aangedragen door collega’s nog vaker succesvol is dan collega’s die via een ander kanaal binnenkomen. Tevreden collega’s weten namelijk goed wat binnen de organisatie past. Zorg er dan ook voor dat er een leuke beloning is voor het aandragen van een nieuwe collega en dat collega’s weten dat dit mogelijk is.

Content

Het is belangrijk om content in te zetten bij het behouden van personeel. Op deze manier kan je iedere (nieuwe) medewerker hetzelfde bieden, wat weer zorgt voor continuïteit en een laagdrempelige manier om te leren. Voorbeelden van content voor het behouden van personeel zijn bijvoorbeeld:

  • Interactieve onboarding
  • Intranet
  • Video content om meer inzicht in het bedrijf te krijgen
  • Blogs
  • Whitepapers

Zeker voor nieuwe collega’s is het fijn om een beeld te krijgen van de organisatie. Dit kan je natuurlijk persoonlijk vertellen aan de medewerker, maar hoe leuk is het om dit op een interactieve manier te doen? Een intranet zorgt bijvoorbeeld voor meer betrokkenheid binnen een organisatie, zeker handig bij een organisatie met meerdere afdelingen/vestigingen! Video content kan een duidelijk beeld geven van wat een collega precies doet en weer zorgen voor meer betrokkenheid bij de organisatie.

Vertrekt een medewerker toch?

Leer hier dan van! Mocht een medewerker toch vertrekken ondanks alle moeite die je hierin hebt gestopt, ga het gesprek aan en ga na wat de reden is voor vertrek. Je wilt dit natuurlijk het liefst voor zijn, maar mocht het toch zo ver komen dat een medewerker vertrekt dan is dit een mooie leermoment. Plan met iedere medewerker die vertrekt een exit gesprek in, komen hier dingen uit waar je als organisatie wat aan kan doen ga er dan zeker mee aan de slag. Misschien is het voor de vertrekkende medewerker te laat, maar dit helpt je wel om andere medewerkers te behouden en misschien ook wel om potentiële werknemers te vinden!

FairSterk helpt bij het behouden van personeel

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. Het behouden van personeel is vaak een belangrijk onderwerp. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben.