Hoe doe je dat?

Behouden van medewerkers

Het belang van het behouden van medewerkers

We weten allemaal dat er grote schaarste is op de huidige arbeidsmarkt, het is daarom niet alleen van belang om goede medewerkers te werven, maar het behouden van medewerkers is misschien nog wel belangrijker!

Goede medewerkers zijn misschien wel het belangrijkste asset van een organisatie, dit is gelukkig voor veel bedrijven inmiddels duidelijk. Nieuwe medewerkers werven kost tegenwoordig onwijs veel geld en tijd en lijkt alleen maar lastiger te worden. Belangrijk daarom om juist extra aandacht te geven aan de huidige medewerkers. Deze medewerkers kennen de organisatie en de rol en zijn daarom van groot belang! Medewerkers tevreden en aan boord houden is daarom een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering, onze specialisten bij FairSterk vertellen hier graag meer over!

Handleiding onboarding, ga aan de slag met je eigen proces
Benieuwd hoe onboarding jou kan helpen met het behouden van medewerkers? Download de handleiding!
Werken bij FairSterk? Bekijk onze vacatures!
Wil jij boeien vinden binden? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Onboarding

De reis van een nieuwe collega begint al bij het tekenen van een contract. Laat een collega zich dan ook vanaf dit moment welkom voelen binnen de organisatie. Ook al zit er vaak een tijd tussen het tekenen van het contract en de start van een nieuwe collega, besteed al vanaf het begin aandacht aan de nieuwe collega! Door middel van een bericht, kaart of leuk cadeau een aantal weken voor de start, laat je als bedrijf zien dat er wordt uitgekeken naar de komst.

Het is voor de medewerker fijn als hij of zij voor de start al weet wat hem of haar te wachten staat. Deel daarom alvast een planning voor de eerste dagen en plan kennismakingen met collega’s in. Zorg voor een duidelijk plan en een buddy, waar de nieuwe collega altijd terecht kan met vragen. Onboarding zorgt ervoor dat een nieuwe collega fijn landt binnen een organisatie en hopelijk ook voor een lang en productief dienstverband!

Arbeidsvoorwaarden

Het is natuurlijk een bekend gegeven, maar arbeidsvoorwaarden zijn zeker van belang bij het behouden van medewerkers. Hoewel we vaak denken dat salaris het allerbelangrijkste is, wijzen onderzoeken van onder andere AON iets anders uit; generatie Y en Z (geboren tussen 1985 en nu) hechten bijvoorbeeld zelfs meer waarde aan opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden en flexibiliteit dan aan het salaris. Denk mee met de verschillende generaties en betrek hen ook bij de besluitvorming.

Doorgroeien

Medewerkers willen, over het algemeen, graag doorgroeimogelijkheden binnen een organisatie. Dit kan dienen als een motivator. Werk met medewerkers een groeiplan uit; hoe kunnen zij doorgroeien naar een volgende rol binnen een organisatie? Als dit voor een medewerker duidelijk is, dan zal diegene minder snel buiten de deur kijken voor een nieuwe rol, maar juist voor de interne doorgroei gaan!

Betrokkenheid

Betrokkenheid is een doorslaggevende factor in de overweging om te vertrekken of te blijven bij een werkgever. Medewerkers hechten hier onwijs veel waarde aan en het is dan ook van belang om medewerkers te betrekken in besluitvorming. Er zijn veel onderwerpen waar medewerkers over kunnen meedenken, denk bijvoorbeeld aan:

  • Invulling van het team
  • Werkplekken
  • Vacatures
  • Employer branding
  • Secundaire voorwaarden

Medewerkers betrekken zorgt er aan de ene kant voor dat jij, als leidinggevende, meer hoort over de mening van de werknemers, aan de andere kant voelen medewerkers zich gehoord. Je kan dit dus zeker als een win-win situatie zien!

Content

Content is een mooi middel om in te zetten bij het behouden van medewerker. Het voordeel van online content is dat je alle medewerkers dezelfde bronnen kan bieden, dit zorgt voor een laagdrempelige manier om te leren en voor continuïteit – iedere medewerker kan namelijk hetzelfde lezen/zien. Voorbeelden van waardevolle content om medewerkers te behouden zijn onder andere:

  • Interactieve onboarding
  • E-learning
  • Intranet
  • Video content om meer inzicht in het bedrijf te krijgen
  • Blogs
  • Whitepapers

Nieuwe collega’s krijgen op deze manier een beeld van de organisatie en dat ook nog op een interactieve manier. Natuurlijk is het goed om dit te combineren met persoonlijk contact, zo maak je een mooie mix tussen online en analoog contact met de werknemer. Intranet kan zorgen voor meer betrokkenheid binnen een organisatie, handig bij een organisatie met bijvoorbeeld meerdere vestigingen!

Referral recruitment

Referral recruitment is een mooie manier om aan nieuw personeel te komen. Tevreden medewerkers die nieuwe medewerkers aandragen levert een groot aantal voordelen op; tevreden collega’s weten namelijk goed wat binnen de organisatie past. Biedt collega’s die een potentiële collega aandragen een leuke beloning en motiveer ze zo om in hun netwerk naar collega’s op zoek te gaan!

Vertrekt een medewerker toch?

Leer hier dan van! Het vertrek van een medewerker is vaak heel vervelend, maar je kan hier als bedrijf zeker van leren. Plan een exit gesprek in en vraag naar de redenen van vertrek. Het liefst voorkom je een vertrek van een gewaardeerde collega, maar het kan je wel helpen om toekomstige exits te voorkomen.  Plan met iedere medewerker die weggaat een exit gesprek in, ga met de feedback aan de slag en probeer verbeteringen toe te passen binnen het bedrijf. Zo zet je het vertrek van een medewerker toch nog om in iets positiefs!

FairSterk helpt bij het behouden van medewerkers

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben.