FairSterk helpt bij het opzetten ervan
Wat is een arbeidsmarktcommunicatieplan
Een arbeidsmarktcommunicatieplan, wat is dat?
Met een gedegen arbeidsmarktcommunicatieplan werf je niet alleen makkelijker nieuw personeel, je bent ook beter in staat de geschikte werknemers aan te trekken. Denk hierbij aan de juiste fit met de organisatie en de juiste opleiding en ervaring. Hoe dat kan? Het team van FairSterk stelt onder meer een werkgeversidentiteit op die past bij de organisatie en de doelgroep. Door dit op een flexibele basis, bij de klant op locatie te doen bespaar je geld, tijd en energie en profiteer van onze expertise op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie
Wat is de reden om een arbeidsmarktcommunicatieplan op te stellen?
De voornaamste reden om een arbeidsmarktcommunicatieplan op te stellen, is het bereiken van de juiste potentiële werknemers. Met de juiste strategie en middelen kan er geboeid en gebonden worden. Vaak ontbreekt binnen een organisatie de juiste expertise om een arbeidsmarktcommunicatieplan op te stellen en uit te werken. Zonder een plan werken heeft uiteindelijk minder resultaat omdat middelen afzonderlijk ingezet worden. Hierdoor is er geen samenhang in het geheel wat niet ten goede komt van het succes.
FairSterk zet in vijf stappen een arbeidsmarktcommunicatieplan op:
Natuurlijk wil je niet alleen een haalbaar en professioneel plan ontvangen. Het plan moet ook naadloos aansluiten bij de identiteit en imago van het bedrijf. Daarom stellen wij een arbeidsmarktcommunicatieplan op, bestaande uit de volgende vijf activiteiten:
- We stellen een projectplanning en stappenplan op
- Gezamenlijk bepalen we de communicatiestrategie en werkgeversidentiteit
- Na het bepalen geven we vorm en voeren we uit
- De candidate experience wordt geoptimaliseerd
- Nieuwe wervingstechnieken worden ingezet en data uit de arbeidsmarkt wordt benaderd
Wat zijn de voordelen?
Een arbeidsmarktcommunicatieplan heeft tal van voordelen. De belangrijkste is het optimaliseren van je naam als werkgever richting toekomstig personeel. Daarnaast bereik je niet alleen potentiële werknemers, maar kunnen onder de doelgroep ook nieuwe klanten zitten. Anders gezegd, een goede arbeidsmarktcommunicatie is aanvullend op het algehele bedrijfsimago. Het vult de traditionele marketing en communicatie aan. Een goed voorbeeld hiervan is Coolblue.
Een mooi voorbeeld van een goed plan en wat het op kan leveren, is de campagne welke wij voor Kooiman Marine Group hebben opgezet. Voortgekomen uit een strategie en arbeidsmarktcommunicatieplan hebben we onder andere in samenwerking met VONQ een campagne opgezet die door Werf& tot campagne van de week werd bestempeld.
Tevens, door gericht te werken middels een arbeidsmarktcommunicatieplan, bereik je ook de doelgroep dat niet werkzoekend is, maar wel ooit zal worden. Dit is misschien wel de belangrijkste doelgroep om te benaderen. Doordat deze doelgroep al bekend is met je bedrijf, wordt de kans van solliciteren bij het bedrijf een stuk groter.
FairSterk helpt bij arbeidsmarktcommunicatie
FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de invulling van de samenwerking kan verschillen. In onze klantverhalen kun je lezen op wat voor manier we onze klanten ondersteunen en welk voordeel ze hebben. Wij pakken arbeidsmarktcommunicatie stapsgewijs aan door onderzoeken te doen, strategie te bepalen, te creëren en te beheren. Of dit nu het werven van personeel is of het ontwikkelen van arbeidsmarkt content.
Wat is arbeidsmarktcommunicatie?
FairSterk is op zoek gegaan naar verschillende definities en kwam uit bij een oude van Thomas & Kleyn (1989):
Arbeidsmarktcommunicatie is een managementinstrument dat door planmatige integratie en inzet van verschillende communicatiedisciplines de communicatie beheerst en bestuurt met potentieel personeel en met die personen en instellingen die voor de organisatie van belang zijn voor het aantrekken daarvan.
Het is lastig om tegenwoordig een goede definitie te vinden, mede omdat het een opkomend vakgebied is. We gaan er vanuit dat met verschillende communicatiedisciplines zowel de interne alsmede de externe communicatie wordt bedoeld.