FairSterk helpt bij het verbeteren van je werkgeversmerk

Wat is arbeidscommunicatie?

Wat is arbeidscommunicatie?

Arbeidscommunicatie is een verkorte versie van het begrip arbeidsmarktcommunicatie. Deze langere versie is ook wel de meest gangbare variant, maar uiteindelijk maakt het niet uit welke van de twee je gebruikt.

Maar hiermee geven we je nog geen antwoord. Want was is arbeidscommunicatie nu precies? Ieder begrip kent zijn eigen definitie. FairSterk is voor je op zoek gegaan naar verschillende definities en kwam uit bij een oude van Thomas & Kleyn (1989):

“Arbeidscommunicatie is een managementinstrument dat door planmatige integratie en inzet van verschillende communicatiedisciplines de communicatie beheerst en bestuurt met potentieel personeel en met die personen en instellingen die voor de organisatie van belang zijn voor het aantrekken daarvan.”

Het is lastig om tegenwoordig een goede definitie te vinden, mede omdat het breed vakgebied is. De definitie komt aardig in de buurt omdat het allesomvattend is. We gaan er vanuit de met verschillende communicatiedisciplines zowel de interne alsmede de externe communicatie wordt bedoeld.

Bij FairSterk werken we op diverse manieren samen met bedrijven waarbij arbeidsmarktcommunicatie een belangrijk onderdeel is. Denk aan:

  • Het bouwen van onderscheidende werkgeversmerken
  • Het opzetten van een resultaatgerichte arbeidsmarktcampagnes
  • Recruitment ondersteuning op locatie, zowel strategisch als operationeel

Wat valt er onder arbeidscommunicatie?

Er zijn veel raakvlakken met traditionele marketing en communicatie. Zie het als een specialisatie gericht op het verkopen van je bedrijf als werkgever, ook wel employer branding genoemd. Het product dat je op de markt wil brengen middels je marketing en communicatie is in dit geval je bedrijf als werkgever zijnde en niet het product of dient. Doel hiervan is, zoals je kunt lezen in de definitie, het aantrekken van (potentieel) talent en het vergroten van de candidate experience. Ons advies, gebruik als strategie inbound recruitment marketing. Op deze manier kan je in stappen de lange termijn strategie implementeren. Je kan hiervoor onze handleiding downloaden.

Handleiding arbeidsmarktcommunicatie
Download hier de handleiding om je arbeidsmarktcommunicatie te verbeteren
Werken bij FairSterk? Bekijk onze vacatures!
Ben jij een "Rebel with a smile"? Dan moet je wel voor ons werken. Bekijk onze cultuur en vacatures.

Wat is het belang van arbeidscommunicatie?

Het uiteindelijk doel is de candidate experience vergroten in het proces van werven ne het onderscheidend neerzetten van jezelf als werkgever. Door strategisch in te spelen op elementen als externe communicatie, interne communicatie, het algehele recruitmentproces en databeheer kan een optimale kandidaat beleving geregisseerd worden waarmee je een voorsprong creΓ«ert op de concurrentie.

Wat zijn de voordelen voor bedrijven?

Arbeidscommunicatie heeft tal van voordelen. De belangrijkste is het optimaliseren van je naam als werkgever richting toekomstig personeel. Daarnaast, potentieel personeel zijn niet alleen jouw werknemers, maar kunnen ook klanten worden. Anders gezegd, een goede arbeidscommunicatie is aanvullend op het algehele bedrijfsimago. Het vult de traditionele marketing en communicatie aan. Een goed voorbeeld hiervan is al heel lang CoolBlue.

Daarbij, door gericht te werken met arbeidscommunicatie, bereik je ook de doelgroep die niet werkzoekend is, maar wel ooit zal worden. Ook wel de latent werkzoekende genoemd. Dit is misschien wel de belangrijkste doelgroep om te benaderen. Doordat deze doelgroep al bekend is met je bedrijf, dankzij arbeidsmarktcommunicatie, wordt de kans van solliciteren bij het bedrijf een stuk groter.

Wat doet een specialist arbeidscommunicatie?

Doel van de specialist arbeidsmarktcommunicatie is het optimaliseren van de candidate experience, zonder daarbij eigen werving te doen, om tot een verbetering te komen van de instroom van kandidaten en de uitstraling van het werkgeversmerk zowel intern als extern.

Veelal verbetert de specialist arbeidscommunicatie onderdelen in het proces. Eenvoudige voorbeelden zijn bijvoorbeeld het opzetten van een werken-bij-pagina, uitwerken van creatieve op de doelgroep gerichte vacatureteksten of het verbeteren van sollicitatiegesprekken.

Tevens fungeert de specialist als projectmanager voor grote arbeidsmarktcampagnes bij grote bedrijven. Bijvoorbeeld, een gemeente dat personeel wil aannemen binnen een bepaalde doelgroep of het managen van campagnes voor het aannemen van 100 man personeel bij grote groei. Bij bedrijven als KLM en Heineken wordt deze specialisatie al langer doorgevoerd binnen de organisatie. De kleinere organisatie huurt deze kennis vaak extern in. Een specialist arbeidsmarktcommunicatie is veelal werkzaam bij een creatief RPO.

FairSterk

FairSterk werkt met veel bedrijven samen waarbij de vorm van de samenwerking kan verschillen.Β In onze klantverhalen kun je lezen wat we voor verschillende van onze klanten betekenen of betekend hebben.

Landingspagina Wat Is Arbeidscommunicatie